Jak ogarnąć Instagram? Część trzecia: czy warto prowadzić konto profesjonalne?

Jak ogarnąć Instagram? Część trzecia: czy warto prowadzić konto profesjonalne na Instagramie?

Kiedyś to się nazywało: „konto firmowe”, tyle że aby je prowadzić, wcale nie trzeba było mieć własnego biznesu. W końcu Instagram doszedł do wniosku, że ta nomenklatura jest niewłaściwa i dziś mamy określenie: „profesjonalne”. Czy i jakie korzyści płyną z przesiadki na takie konto? Czy jest to niezbędne do rozwoju profilu na Instagramie? Odpowiadamy na pytanie: czy warto prowadzić konto profesjonalne na Instagramie?

Jak ogarnąć Instagram? Część trzecia: czy warto prowadzić konto profesjonalne?
Fot. Pixabay

Jak ogarnąć Instagram? Część trzecia: czy warto prowadzić konto profesjonalne na Instagramie?

Gwoli ścisłości na samym początku powiemy też o tym, że istnieje jeszcze coś takiego, jak konto prywatne. Konto prywatne to nic innego jak konto z ukrytą zawartością. Można bowiem korzystać z Instagrama decydując o tym, kto będzie nasze zdjęcia oglądał. W takiej sytuacji, aby ktoś mógł nas obserwować, musi nas poprosić o zgodę. W jakim celu prowadzić konto na Instagramie, jeśli nie pokazuje się tego, co się na nim publikuje? Nas nie pytajcie, my nie rozumiemy. 😉 A tak zupełnie serio, to można takie konto ograniczyć na przykład tylko do grona znajomych z prawdziwego życia. Tyle że wtedy robi się nam z tego Facebook, a nie Instagram. 

Jak założyć konto profesjonalne? 

Jeśli nie masz jeszcze konta na Instagramie, wyboru rodzaju profilu dokonujesz podczas zakładania konta. My natomiast skupimy się tutaj na przełączeniu posiadanego już konta osobistego na konto profesjonalne.

Jak ogarnąć Instagram? Część trzecia: czy warto prowadzić konto profesjonalne?
Fot. Instagram, zrzut ekranu

Funkcja ta znajduje się w ustawieniach w zakładce „Konto”. Po jej kliknięciu musimy dokonać wyboru pomiędzy kontem profesjonalnym dla twórcy a dla firmy. Co oczywiście robimy według tego, co jest nam potrzebne. Różnica pomiędzy tymi kontami jest taka, że wybierając konto firmowe otrzymujemy dodatkowe dane kontaktowe, które wprowadzamy w naszym profilu, aby ułatwić klientom kontakt z nami.

Jak ogarnąć Instagram? Część trzecia: czy warto prowadzić konto profesjonalne?
Fot. Instagram, zrzut ekranu

Kiedyś, aby posiadać konto „firmowe” trzeba było je połączyć ze stroną na Facebooku. Dziś ten krok można pominąć. Choć wziąwszy pod uwagę, że Instagram należy do Facebooka, zakładając stronę, czyli tzw. Fanpage, otrzymujemy dostęp do dodatkowych funkcjonalności. Dodatki te to na przykład menadżer reklam na Facebooku, który możemy obsługiwać z poziomu komputera. W innym wypadku jesteśmy „skazani” na korzystanie z urządzenia mobilnego. Instagram bowiem większość swoich funkcjonalności posiada w aplikacji na telefon.

Jak ogarnąć Instagram? Część trzecia: czy warto prowadzić konto profesjonalne?
Fot. Instagram, zrzut ekranu

Następnie wprowadzamy nasze informacje kontaktowe lub weryfikujemy te, które Instagram już „wyciągnął” z naszego profilu:

Jak ogarnąć Instagram? Część trzecia: czy warto prowadzić konto profesjonalne?
Fot. Instagram, zrzut ekranu

Po dodaniu informacji kontaktowych mamy jeszcze do wyboru „opcje profilu”, gdzie decydujemy o tym, czy informacje kontaktowe mają zostać wyświetlone. A także czy nasze konto ma mieć pod nazwą wyświetloną kategorię, np. blog osobisty.

Jak ogarnąć Instagram? Część trzecia: czy warto prowadzić konto profesjonalne?
Fot. Instagram, zrzut ekranu

Obie funkcje możemy dowolnie włączać i wyłączać z poziomu ustawień, więc na tym etapie nie musimy przywiązywać do tego dużej uwagi. 

Klikamy „gotowe” i voila! Mamy konto profesjonalne.

Dlaczego warto przejść na konto profesjonalne?

Są dwa powody, dla których warto to zrobić.

Po pierwsze: możliwość promowania postów. O postach sponsorowanych, czy inaczej – reklamach, pisaliśmy już w tym artykule. I choć finalnie każdy indywidualnie ocenia, czy promowanie mu się kalkuluje czy nie, zawsze dobrze jest mieć możliwość dotarcia do nowych odbiorców.

Po drugie (i naszym zdaniem najważniejsze) konto profesjonalne na Instagramie dostarcza nam statystyk, na podstawie których możemy budować naszą dalszą działalność. Owszem, posiadając konto osobiste, możemy skupiać się na samej liczbie polubień i publikować zdjęcia identyczne do tego, które zebrało dotychczas najwięcej polubień. Gwarantujemy jednak, że profil, który jest monotonny, po jakimś czasie przestanie rosnąć, a lajki przestaną się sypać z nieba. 

Jakie informacje znajdziemy w statystykach?

Przede wszystkim statystyki znajdziemy pod każdym naszym postem. A w nich poza liczbą polubień i komentarzy dodatkowo otrzymamy następujące informacje:

Jak ogarnąć Instagram? Część trzecia: czy warto prowadzić konto profesjonalne?
Fot. Instagram, zrzut ekranu
  • Liczba udostępnień naszego zdjęcia (zarówno w wiadomościach prywatnych, jak i udostępnień w relacjach)
  • Liczba zapisań. Użytkownicy Instagrama bardzo często zapisują sobie cudze zdjęcia jako inspiracje
  • Liczba wizyt w profilu – czyli ile osób po zobaczeniu danego zdjęcia weszło na nasz profil
  • Liczba wiadomości e-mail – ile osób po zobaczeniu danego zdjęcia kliknęło w naszym profilu na „wyślij e-mail”
  • Liczba odbiorców – to jest ten magiczny „zasięg”, o którym tyle się mówi. Najprościej rzecz ujmując jest to liczba indywidualnych kont, które wyświetliły nasze zdjęcie
  • Liczba obserwujących – ilość osób, która zaczęła nas obserwować po tym, jak zobaczyła dany post
  • Liczba wyświetleń – tutaj mamy informację, ile razy nasze zdjęcie było wyświetlone. Nawet jeśli kilkukrotnie wyświetlała je ta sama osoba. Liczba wyświetleń jest jeszcze bardziej uszczegółowiona i tutaj znajdziemy również informację o tym, z jakiego miejsca nasze zdjęcie zostało wyświetlone i ile razy. Najbardziej pożądaną wartością jest tu liczba wyświetleń z hasztagów – im więcej, tym skuteczniej dobraliśmy hasztagi do naszego postu. 

Poza statystykami dotyczącymi pojedynczego postu otrzymujemy również statystyki ogólne, które znajdziemy tam, gdzie wchodzimy do ustawień aplikacji.

W zakładce „Aktywność” znajdziemy informacje o naszym zasięgu i liczbie wyświetleń z ostatniego tygodnia oraz porównanie do danych z poprzedniego tygodnia. Całość podzielona jest również na dni.

Jak ogarnąć Instagram? Część trzecia: czy warto prowadzić konto profesjonalne?
Fot. Instagram, zrzut ekranu

Dostajemy informacje o interakcjach odbiorców z naszym profilem, czyli najprościej mówiąc o działaniach, jakie odbiorcy podjęli względem naszego konta.

Jak ogarnąć Instagram? Część trzecia: czy warto prowadzić konto profesjonalne?
Fot. Instagram, zrzut ekranu

Konto profesjonalne na Instagramie pozwala nam też śledzić zmieniającą się ilość obserwujących dzień po dniu. W zakładce „Grupa odbiorców” otrzymamy informację o ilości osób, które nas obserwują wraz ze wskazaniem różnicy w stosunku do wcześniejszego tygodnia.

Jak ogarnąć Instagram? Część trzecia: czy warto prowadzić konto profesjonalne?
Fot. Instagram, zrzut ekranu

Dodatkowo znajdziemy tu również szczegółowe dane dotyczące ilości osób, które zaczęły nas obserwować i które przestały. Klikając na wykres możemy to prześledzić dzień po dniu.

Niżej znajdują się statystyki dotyczące naszych obserwatorów w podziale na lokalizację i przedział wiekowy.

Jak ogarnąć Instagram? Część trzecia: czy warto prowadzić konto profesjonalne?
Fot. Instagram

A także podział obserwujących nas osób ze względu na płeć, co może być istotne z punktu widzenia firm, które mogłyby chcieć podjąć z Wami współpracę.

Jak ogarnąć Instagram? Część trzecia: czy warto prowadzić konto profesjonalne?
Fot. Instagram, zrzut ekranu

Dodatkowo dostajemy coś, co jest jedną z najbardziej przydatnych w statystykach funkcji, mianowicie określenie dzień po dniu, w jakich godzinach nasi obserwujący są najbardziej aktywni. Jest to bardzo duże ułatwienie w kwestii wyboru godziny publikacji postów.

Takie funkcjonalności posiada konto profesjonalne na Instagramie.

Zatem czy warto przełączyć się na konto profesjonalne?

Jeśli do działalności na Instagramie podchodzicie choć odrobinę poważnie, to naszym zdaniem naprawdę warto. Oczywiście jest jeden minus posiadania takiego konta. Mianowicie Instagram może nam nieco obciąć zasięg, żeby nas „zmusić” do płatnej reklamy. Jednak ostatecznie suma plusów znacznie przewyższa minusy. Posiadanie wiedzy na temat tego, jakie działania przynoszą pożądane efekty jest kluczem do świadomego zarządzania swoim kontem na Instagramie. Koniec końców dobre zdjęcie samo się obroni. Zwłaszcza jeśli będzie miało dobrze dobrane hasztagi. Ale o tym już napiszemy Wam w jednym z kolejnych tekstów z cyklu „Jak ogarnąć Instagram?”.

Źródło: opracowanie własne, zrzuty ekranu pochodzą z profilu autora artykułu

5 komentarzy

Dodaj komentarz

1368 More posts in Publicystyka category
Recommended for you
Skandynawska kultura pracy odpowiedzią na zmieniające się oczekiwania polskich pracowników

Prawie połowa Polaków uważa, że praca ma negatywny wpływ na ich zdrowie psychiczne, 60% żyje...