Jak ogarnąć Instagram? Temat: bio, czyli opis profilu

Jak ogarnąć Instagram? Część druga: bio, czyli opis profilu

Jeśli chcesz, żeby Twój profil na Instagramie wyglądał profesjonalnie, musisz się przygotować na to, że powinieneś w 150 znakach skutecznie opisać swoje konto. Co to znaczy skutecznie? Po pierwsze tak, żeby tekst oddawał to, co odbiorca znajdzie w Twoim profilu. A po drugie, żeby ów opis zachęcał „przypadkowych przechodniów” do tego, żeby kliknęli „obserwuj”. Tylko jak to zrobić? Zapraszamy na kolejną odsłonę cyklu „Jak ogarnąć Instagram?”. Nasz dzisiejszy temat to właśnie bio, czyli opis profilu.

Jak ogarnąć Instagram? Temat: bio, czyli opis profilu
Fot. Pixabay

Jak ogarnąć Instagram? Część druga: bio, czyli opis profilu

Kiedy już powstała nazwa profilu i wiesz, co chcesz pokazywać na swoim koncie, czas przejść dalej i uzupełnić informacje opisowe. Opis profilu, czyli tak zwane bio (skrót od biogram), to nic innego jak podsumowanie Twojej instagramowej działalności. To jednocześnie Twoja wizytówka, bo jest to pierwsza rzecz, jaką widzi Twój potencjalny nowy obserwator.

Pomyśl o tym, jak Ty korzystasz z Instagrama na co dzień. Zapewne obserwujesz jakieś konta i przeglądasz ich zdjęcia w głównym feedzie. Oglądasz relacje. I od czasu do czasu zajrzysz pewnie do działu „Eksploruj”.

I teraz pomyśl o tym, że inni użytkownicy robią to samo. Na Twoje zdjęcie trafić mogą na kilka różnych sposobów:

  • Ktoś udostępnił Twoje zdjęcie w swojej relacji,
  • Ktoś udostępnił Twoje zdjęcie na swoim profilu i Cię oznaczył,
  • Twoje zdjęcie pojawiło się w sekcji Eksploruj.

Załóżmy, że zdjęcie przyciągnęło uwagę odbiorcy na tyle, żeby zechciał wejść na Twój profil i zobaczyć Twoje pozostałe zdjęcia. Klika więc na Twoją nazwę użytkownika i zostaje przeniesiony na Twoje konto. A tam co widzi jako pierwsze?

Twoje zdjęcie, liczby dotyczące ilości postów, obserwujących i obserwowanych oraz… opis Twojego profilu. 

Dopiero niżej wyświetlają się Twoje zdjęcia. I dlatego nie warto ignorować tej części profilu.

Pamiętaj o zdjęciu!

Zanim jednak dojdziemy do samego opisu, w pierwszej kolejności należy zadbać o zdjęcie profilowe. O ile nie prowadzisz konta stricte biznesowego, na którym będzie prezentowana wyłącznie działalność Twojej firmy (wtedy warto jako zdjęcie profilowe wykorzystać logo firmy), powinieneś/powinnaś być widoczna na zdjęciu profilowym. Konta, które są prowadzone przez osobę, która się od czasu do czasu pokazuje na zdjęciach lub jest widoczna na fotografii profilowej, zyskują na autentyczności i budzą zaufanie odbiorców. 

Bio na Instagramie – co w nim zawrzeć?

Jeśli chodzi o opis profilu, to tutaj jest nieco trudniej. Do dyspozycji jest bowiem zaledwie 150 znaków, w których należy zmieścić dwie kluczowe informacje: kim jesteś i czym się zajmujesz (co umiesz robić). Pisanie o sobie samym nie jest proste, ale bez tej informacji sporo osób, które mogłyby zacząć Cię obserwować, po prostu opuści Twój profil. A przecież chodzi o to, żeby przyciągać nowych obserwujących.

W gruncie rzeczy sprawa nie powinna być aż tak skomplikowana, bo przecież już wiadomo, o czym będzie to konto i co będzie na nim publikowane. Nie musisz tworzyć elaboratu (zresztą masz na to za mało miejsca), możesz użyć haseł. Podróże. Moda. Lifestyle. Wnętrza. Zwierzęta. Książki. Samochody. Wszystko. Co tylko chcesz. 

Możesz to zrobić krótko i zwięźle:

Jak ogarnąć Instagram? Temat: bio, czyli opis profilu
Fot. Instagram/jeleenka

Z przymróżeniem oka, choć nadal z najważniejszymi informacjami:

Jak ogarnąć Instagram? Temat: bio, czyli opis profilu
Fot. Instagram/pannalemoniada

Konkretnie i po angielsku, jeśli chcesz docierać nie tylko do osób z Polski:

Jak ogarnąć Instagram? Temat: bio, czyli opis profilu
Fot. Instagram/juliawiszowata

Zwróć uwagę, że każdy z powyższych przykładów zawiera również adres e-mail. To ważne, jeśli chcesz nawiązywać współprace. Pracownicy agencji marketingowych najczęściej przeglądają Instagram na komputerach, a tam nie ma przycisku „Wyślij e-mail” ani nie można pisać prywatnych wiadomości. Warto zatem podać kontakt do siebie. Tylko uwaga! Nie umieszczaj tego adresu, na który masz założone swoje konto na Instagramie! 

Co jeszcze powinno znaleźć się w bio? Obowiązkowo link do Twojej strony, jeśli taką prowadzisz. 

Nie ma się jednak co oszukiwać – tak jak w przypadku każdej innej kwestii związanej z Instagramem, nie ma tutaj złotego środka. Ważne jest, by opis profilu był naturalny i autentyczny. 

Czego NIE robić?

Możemy jednak podpowiedzieć, czego warto unikać przy tworzeniu bio na Instagramie:

  • Nie pisz o tym, czego na Twoim profilu nie ma. Nie pisz o tym, że czytasz książki, jeśli w ogóle ich nie umieszczasz na zdjęciach. Ani o tym, że kochsz podróże, jeśli wstawiasz wyłącznie zdjęcia z domu. Pisz o tym, co będzie można znaleźć na Twoich zdjęciach.
  • Nie używaj hasztagów w opisie profilu. Dlaczego? Hasztagi w opisie profilu są tzw. Hasztagami aktywnymi, co oznacza, że jeśli się na nie kliknie, zostanie się przeniesionym pod dany hasztag. A tam już będą wyświetlone cudze zdjęcia. A przecież nie o to chodzi, żeby potencjalnego obserwatora odesłać pod inne zdjęcia, a utrzymać go na swoim profilu, prawda?
  • Nie pisz rzeczy w stylu: „Zapraszam do współpracy” albo „Zabraniam kopiować moje zdjęcia”. Niepotrzebnie zmarnujesz znaki, a zupełnie nic Ci to nie da.

Uzupełnione bio na Instagramie wraz ze zdjęciem profilowym to podstawa. Odkąd Instagram skupił się bardziej na budowaniu społeczności niż na samych zdjęciach, odpowiednia wizytówka konta jest niezbędna. 

Skoro już wszystko jasne… do dzieła! 

W kolejnej odsłonie naszych instagramowych poradników wytłumaczymy, jaka jest różnica między kontem prywatnym a firmowym. 

Źródło: opracowanie własne

Dodaj komentarz

1367 More posts in Publicystyka category
Recommended for you
Skandynawska kultura pracy odpowiedzią na zmieniające się oczekiwania polskich pracowników

Prawie połowa Polaków uważa, że praca ma negatywny wpływ na ich zdrowie psychiczne, 60% żyje...