Szokujące kampanie społeczne
Kampanie społeczne mają zwracać naszą uwagę na istotne problemy, które coraz częściej dręczą współczesny świat. Ważne, aby oprócz zaszokowania, udało się także doprowadzić do zmiany na lepsze. Specjaliści przygotowujący kampanie, coraz częściej decydują się na wykorzystanie odważnych, wręcz drastycznych scen dla szczytnych, bądź co bądź, celów. Czy szokujące nagrania spełniają swoją rolę? Na pewno nie pozostają bez echa w mediach. Oto najbardziej szokujące kampanie ostatnich lat.
Kampania zwracająca uwagę na ofiary biernego palenia
Pomysł na tę akcję pojawił się w Brazylii, w stanie Santa Catarina. Piękna dziewczyna jedząca hamburgera z niedopałkami skutecznie zwróciła uwagę na problem biernego palenia. Szczegóły pojawiające się w nagraniu zasługują na wyróżnienie. Agencja przygotowująca wykazała się nie tylko pomysłowością, ale też profesjonalizmem.
Szczeniak zamiast dezodorantu
Piękna blondynka trzymająca w dłoni szczeniaka zamiast buteleczki perfum wywołała wzburzenie wśród miłośników zwierząt. Wszystko po to, by firmy produkujące kosmetyki zaprzestały testowania ich na zwierzętach. Metafora jest bardzo sugestywna!
Umierające dziecko w samochodzie
Aktualny problem w związku z nastającymi falami upałów. Matka zostawia dziecko w nagrzanym aucie i idzie na zakupy do supermarketu. Przez następne kilka kolejnych minut filmu widzimy jak umiera mały chłopczyk. Łzy same cisną się do oczu. Takie kampanie uświadamiają jacy możemy być bezmyślni.
Ludzie jako mięso
Na oryginalny pomysł wpadli organizatorzy Tygodnia Weganizmu, którzy, aby uwrażliwić ludzi na zabijanie zwierząt, sami przebrali się za opakowania z mięsem. Mimo, że to tylko kostiumy, efekt był przerażający. Ludzie owinięci różowymi materiałami, opakowani w folię, mający datę ważności. Ciekawe, ile osób pod wpływem tego wydarzenia zrezygnowało z jedzenia mięsa.
Przeciw nałogom
Zdecydowana większość kampanii ma uświadamiać społeczeństwo, jak niebezpieczne są uzależnienia od narkotyków, papierosów czy alkoholu. Jedną z bardziej szokujących jest akcja przeciw paleniu. Młoda dziewczyna opowiada o raku jamy ustnej. Ma zdeformowaną szczękę, pełne ran wargi, a jej zęby są szare z widocznymi ubytkami.
Kampanie społeczne bywają szokujące, ale sprawiają, że zwracamy uwagę na naprawdę palące problemy i zaczynamy się nad nimi głebiej zastanawiać. Jeżeli dana kampania spowoduje, że choć kilka osób zmieni w jakiś sosób swoje życie na lepsze, to szokowanie faktycznie ma sens!
Karolina Bełkot