ID-100110858

Pomiar tkanki tłuszczowej

ID-100110858Przyzwyczailiśmy się kontrolować stan naszego ciała przy pomocy tradycyjnych wag, jednak ciężar ciała nie jest dobrym wskaźnikiem zdrowia. Problem w tym, że nie tylko nadwaga, lecz nadmiar tkanki tłuszczowej stanowi prawdziwe zagrożenie dla naszego organizmu. Pamiętać należy, że właściwym celem diety i wysiłku fizycznego jest redukcja tkanki tłuszczowej, której może (choć nie musi) towarzyszyć zmniejszenie ciężaru ciała. 

Szybko działające „cudowne diety” obniżają ciężar ciała kosztem mięśni i odwodnienia organizmu. Takie diety najmniej szkodzą zasobom tłuszczu co ma niewiele wspólnego ze zdrowiem. Z drugiej strony osoba, która systematycznie ćwiczy może był niezadowolona z wolnego tempa „zrzucanych kilogramów”. W tym wypadku redukcja tkanki tłuszczowej, której towarzyszy przyrost tkanki mięśniowej pozostaje niezauważalna dla „zwykłych” wag.

Wniosek jest oczywisty: to co należy mierzyć, to poziom tkanki tłuszczowej.

Dla Pań, ilość niezbędnej tkanki tłuszczowej to 10-12%, poziom 14-20% dla sportowców uznawany jest za zdrowy, 21-24% uznawany jest za zdrowy dla amatorek fitness, 25-31% to poziom graniczny, natomiast od 32% zaczyna się otyłość. Są to normy medyczne, w potocznym i sportowym otoczeniu są one nieco niższe.

Dla Panów poziom niezbędny tkanki tłuszczowej to 2-4%, 6-13% uznawany jest za zdrowy dla sportowców, 18-25% to norma, od 26% zaczyna się otyłość. Jednakże podobnie jak u Pań są to normy medyczne w potocznym i sportowym rozumieniu te zagadnienia normy są nieco niższe. Przykładowo jeśli chcesz ujrzeć na swoim brzuchu „sześciopak” twoja tkanka tłuszczowa powinna wynosić 10% i niżej.

Jak więc można mierzyć owy poziom tkanki tłuszczowej? Poniżej przedstawię kilka dostępnych metod:

  1. 1)DEXA czyli metoda rentgenowska – stosuje się ją głównie do pomiaru gęstości kości, ale mierzy ona i to bardzo precyzyjnie również poziom tkanki tłuszczowej, jak również wskazuje lokalizację tłuszczu.
  2. 2)Ważenie hydrostatyczne inaczej zwane ważeniem w wodzie- podobnie jak Dexa daje bardzo dokładne wyniki.
  3. 3)Pomiar kalipersami ( rodzaj cyrkla z podziałką) – jest to pomiar grubości fałd skórnych w wyznaczonych punktach ciała . Wynik pomiaru podstawia się do wzoru który wylicza procent tkanki tłuszczowej . Jest to bardzo popularna obecnie metoda. Mankamentem tej metody jest jej często niedokładność. ID-10081867
  4. 4)Bioelektryczna impedancja – jest to nic innego jak mierzenie ilości tkanki tłuszczowej stosowana w nowoczesnych wagach lub ręcznym urządzeniu elektrycznym. Wynik tej metody opiera się na założeniu że woda zawarta w mięśniach zapewnia lepsze przewodnictwo elektryczne. Metoda ta może być dokładna, jednakże wyniki są w dużej mierze uzależnione od uwodnienia organizmu, ostatnio zjedzonych posiłków oraz temperatury ciała.
  5. 5)BMI ( Body Mass Index) – to wyliczenie polegające na podzieleniu wagi w kg przez kwadrat wzrostu w metrach. BMI nie podaję wyniku procentu tkanki tłuszczowej , a daje jedynie wartość do porównania z tabelami. Metoda ta niestety nie jest dokładna .

Większość metod pomiaru tkanki tłuszczowej nie jest dokładna. W szczególności u ludzi muskularnych i wysportowanych może być obarczona pewną granicą błędu. Dlatego nie należny popadać w rozpacz, gdy na różnych urządzeniach wyniki wahają się o kilka procent. Dla ludzi nie uprawiających sportu wyczynowo prawidłowe wartości tkanki tłuszczowej u kobiet nie powinny przekraczać 30% a u mężczyzn 25 %.

Krzysztof Rzempikowski

Dodaj komentarz

1367 More posts in Publicystyka category
Recommended for you
Skandynawska kultura pracy odpowiedzią na zmieniające się oczekiwania polskich pracowników

Prawie połowa Polaków uważa, że praca ma negatywny wpływ na ich zdrowie psychiczne, 60% żyje...