Jak ogarnąć Instagram? Część 1: nazwa i tematyka konta
Zapraszamy na cykl poświęcony rozwojowi konta na Instagramie. Podpowiemy Wam, w jaki sposób rozwijać swoje konto, by stało się jak najbardziej atrakcyjne. Nie ma jednego magicznego sposobu, dzięki któremu konto zacznie nagle zbierać miliony polubień. Zadbać należy o mnóstwo rzeczy: jakość zdjęć, zaangażowanie odbiorców, a nawet odpowiednią nazwę konta. Więc jak ogarnąć Instagram?
Jak ogarnąć Instagram?
W połowie 2018 roku ogłoszono, że z Instagrama korzysta już miliard osób na całym świecie. Należy wziąć pod uwagę, że od tamtej pory minęło już niemal półtora roku, a szacowano, że tempo wzrostu ilości użytkowników to około 5% na kwartał. Należący do Facebooka serwis można zatem uznać za jeden z największych kanałów społecznościowych.
W początkowych latach funkcjonowania aplikacji służyła ona głównie do prezentowania zdjęć, nakładania na nie filtrów i przypisywania do nich odpowiednich hasztagów, dzięki którym inni użytkownicy mogli trafić na interesujące ich fotografie.
Dzisiaj Instagram to już nie tylko pokazywanie ładnych kadrów z naszej codzienności czy profesjonalnych fotografii. Dziś jest to medium z ogromnym potencjałem… zarobkowym. Widząc na Instagramie profile osób, które co chwilę prezentują nowości otrzymane za darmo od marek kosmetycznych, technologicznych, modowych czy jakichkolwiek innych, młodzi ludzie myślą: też tak chcę!
I nie ma się co dziwić. Kto z nas nie chciałby w zamian za publikowanie zdjęć (co i tak robimy) otrzymywać gratisów od marek? A w przyszłości otrzymywać za to dodatkowo wynagrodzenie finansowe? Wydawać by się mogło, że to robota marzeń. W końcu i tak większość z nas z serwisu korzysta, dlaczego by więc na tym nie zarobić?
Od czego zacząć?
No, dobrze, ale od czego zacząć? Jak stworzyć profil, który przyciągnie obserwujących, a ostatecznie stanie się interesujący dla potencjalnych zleceniodawców?
Zacznijmy zatem od początku, czyli od założenia konta. Niezależnie od tego, czy macie już stworzony swój profil i publikujecie na nim jakieś treści, warto zastanowić się nad nazwą konta. Być może obecna nazwa jest mało charakterystyczna albo zbyt skomplikowana? Pamiętajcie, że docelowo macie być rozpoznawani przez innych użytkowników Instagrama. Żeby jednak stworzyć ciekawą nazwę, w pierwszej kolejności należy się zastanowić, o czym właściwie ma być Wasze konto.
Tematyka profilu
Tak, to jest bardzo ważne, ponieważ ludzie z natury lubią to, co znają i trzymają się z osobami, które lubią to samo. Jak w każdej społeczności, tak samo na Instagramie, tworzą się grupy ludzi, których łączą podobne zainteresowania. I tak wchodząc na konto związane z kosmetykami w obserwujących znajdziemy osoby, które ta tematyka interesuje. Często też na wielu profilach kosmetycznych zauważymy aktywnych tych samych użytkowników. To samo dotyczy każdej innej kategorii. Coraz rzadziej zdarza się, że ktoś kogoś obserwuje wyłącznie dlatego, że lubi jego zdjęcia niezależnie od tego, co przedstawiają.
No, dobrze, co jednak kiedy nie mamy pomysłu na konkretną kategorię tematyczną? Cóż, wtedy warto pójść w szeroko rozumiany lifestyle. Być może w przyszłości wasze działania na Instagramie same pokierują was w odpowiednią stronę. A może pozostaniecie przy prezentacji kadrów waszej codzienności, w której będzie miejsce na każdy jej aspekt.
Nazwa konta
Kiedy już się zastanowicie nad kwestią tematyki, możemy wrócić do nazwy. Warto rozważyć kombinację z imieniem i nazwiskiem, jeśli chcecie rozwijać markę własną w kanałach społecznościowych. Jeśli posiadacie bloga, na którego będziecie chcieli odsyłać swoich odbiorców, warto, żeby nazewnictwo było spójne. Niech wasi odbiorcy kojarzą was z waszymi działaniami.
Wskazówka! Jeśli chcecie mieć konto z nazwą strony, na której prowadzicie bloga, polecamy nie używać nazwy z końcówką domeny, np. .pl, .com, .uk itd. W regulaminie Instagrama znajduje się bowiem zapis, który tego zabrania. I choć rzadko się zdarza, by administratorzy konto usuwali lub blokowali, nie jest to wykluczone. Jeśli więc chcecie mieć w nazwie adres swojej strony, warto usunąć kropkę, bądź zastąpić ją podkreślnikiem, np. kontomalwinypl czy nieuzywamkropki_pl.
W poszukiwaniu inspiracji w kwestii nazwy warto… przejrzeć Instagram. Przyjrzeć się influencerom. I przede wszystkim sprawdzić, czy wymyślona przez nas nazwa już przypadkiem nie istnieje. Nie polecamy tworzenia kont podobnych do innych z umieszczeniem pomiędzy słowami na przykład podkreślników. Nie chcecie przecież być myleni z innymi użytkownikami.
Odradzamy tworzenie długich i skomplikowanych nazw. Ciężko je zapamiętać, a skoro tak, to trudno się później przebić przez tłumy innych użytkowników. Poza tym wyobraźcie sobie sytuację, w której rozmawiacie z kimś na żywo na temat Instagrama. Jeśli nazwa, którą wymyśliliście jest za trudna do powiedzenia na głos w taki sposób, by druga osoba mogła was później bez problemu znaleźć w aplikacji, to znaczy, że należy szukać dalej.
Jeśli nie chcecie używać swojego imienia i nazwiska ani nie posiadacie jeszcze swojej strony internetowej (czy firmy), na podstawie której można by bazować, polecamy starą, analogową metodę. Weźcie kartkę papieru i długopis i skupiając się na tematyce, którą chcecie poruszać na swoim profilu, wypiszcie jak najwięcej skojarzeń. Warto rozważyć tutaj nie tylko słowa dostępne w języku polskim. Anglicyzmy otwierają bowiem drzwi poza wirtualne granice naszego kraju i pozwalają dotrzeć również do osób i firm działających w innych regionach świata.
Życzymy owocnej burzy mózgów!
W kolejnym odcinku cyklu „Jak ogarnąć Instagram?” podpowiemy, jak stworzyć interesujący opis profilu i wyjaśnimy, jakie są różnice pomiędzy kontem prywatnym a firmowym.
Źródło: opracowanie własne.