Trening osobisty

Nie masz siły przebicia? Najważniejsza podczas negocjacji jest siła agrumentów. Wykaż się kilkoma technikami w trakcie rozmowy, a będziesz mieć duży wpływ na jej przebieg.

Źródło: mindbodyclubKiedy dochodzi do spornej sytuacji, możemy zauważyć dwa typy rozmówców. Pierwsza grupa to osoby, które wyrażają z przekonaniem swoje zdanie bez względu na poglądy innych. Śmiało przystępują do komentowania i nie wahają się wydawać subiektywnych ocen. Bardzo często w rozmowie posługują się sarkazmem i negują każdy sprzeczny z ich myśleniem argument. Nie interesuje ich, co inni mają do powiedzenia i zazwyczaj nie dają pozostałym dojść do głosu. Racja w takich przypadkach nie ma większego znaczenia, kiedy jeden z rozmówców nie odpiera ataku. Wynik konwersacji w takiej sytuacji jest z góry przesądzony. Jeżeli nie jesteś osobowością dominującą, zapewne zaliczasz się do drugiej grupy rozmówców. Osoba, która przyjmuje bierną postawę podczas rozmowy rzadko jest w stanie wyrazić swoje pogądy, a tym bardziej nie ma najmniejszych szans na zyskanie sojuszników. Jeżeli podczas wypowiedzi paraliżuje cię stres i nagle nabierasz przekonania, że twoje poglądy niekoniecznie spotkają się z poparciem, rzeczywiście nie będą miały siły przebicia.

Pamiętaj, jeśli chodzi o bezpośrednią wymianę zdań, zawsze siła arumentów będzie po stronie osoby dominującej. Nie możesz z góry stawiać się na przegranej pozycji. W przeciwnym razie oprócz świadomości, że zostałaś niesprawiedliwie skrytykowana nic nie zyskasz. Konfrontacja poglądów wcale nie jest zła. Wręcz przeciwnie. Całkiem możliwe, że twoje starania i własne zdanie zostaną docenione jako pozytywny wkład w firmie.

Podstawowe kryterium do którego należy się stosować podczas konstruktywnej rozmowy jest powstrzymanie emocji na wodzy. Twoje emocjonalne reagowanie może zostać potraktowane jako mało profesjonalne. Niestety w takiej sytuacji nawet najbardziej racjonalna arumentacja z twojej strony nie pomoże zyskać ci popaprcia. Nie możesz pozwolić na to, by narastało w tobie napięcie lub złość. Grunt to zdać sobie sprawę, że twój rozmówca, bez względu na to czy jest twoim szefem czy współpracownikiem jest tylko człowiekiem.

Beata Mironow

ZOSTAW ODPOWIEDŹ