Obchody 250-lecia Teatru Publicznego

19 listopada 2015 roku obchodzimy 250. rocznicę pierwszego przedstawienia wystawionego przez polski zespół aktorski założony z inicjatywy króla Stanisława Augusta. Trupa ta stała się zalążkiem najstarszego stałego, zawodowego, publicznego teatru polskiego, który później przyjął nazwę Teatr Narodowy

 Źródło: mat. prasowe

W związku z tym jubileuszem 5 grudnia 2014 roku Sejm Rzeczpospolitej Polskiej wydał uchwałę ustanawiającą rok 2015 Rokiem Polskiego Teatru a Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego podjęło się z tej okazji organizacji obchodów 250-LECIA TEATRU PUBLICZNEGO W POLSCE.

Uroczysta inauguracja obchodów 250-LECIA TEATRU PUBLICZNEGO W POLSCE odbyła się 12 lutego 2015 w Narodowym Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie. Dzisiaj jesteśmy w przededniu pierwszych punktów kulminacyjnych tych obchodów.

 

Dzień Teatru Publicznego – „Bilet za 250 groszy”

 

Jednym z tych punktów będzie Dzień Teatru Publicznego (23 maja 2015 roku). Widzowie otrzymają wówczas możliwość zakupu biletu na spektakle za symboliczne 2,5 zł w ramach akcji „Bilet za 250 groszy”. Udział w przedsięwzięciu zadeklarowało do tej pory ponad 100 teatrów publicznych z całej Polski, które pokażą swoje najlepsze przedstawienia dla dorosłych i dzieci.

 

Sprzedaż biletu ruszyła 11 maja – tylko w kasach teatrów, co ma wywołać swojego rodzaju „pospolite ruszenie” publiczności teatralnej. Wydarzenie to kierujemy nie tylko do teatromanów, ale także – a może przede wszystkim – do osób, które do tej pory nie interesowały się teatrem.

Satyryczne rysunki teatralne i akcje miejskie połączone z malowaniem murali

Akcję poprzedzi kampania outdoorowa Przeżyjemy w teatrze, w ramach której zaprezentowane zostaną rysunki czołowych polskich rysowników (m.in. Marka Raczkowskiego, Janka Kozy, Andrzeja Wieteszki, Przemka Trusta Truścińskiego). Prace będą komentowały rzeczywistość lub odwoływały się do sytuacji społecznych, korzystając przy tym z „teatralnych pojęć”, które weszły do powszechnego użycia. Plakaty pojawią się w polskich miastach w dwóch odsłonach kampanii (kwiecień/maj, październik/listopad).

Innym elementem „wychodzenia teatru w przestrzeń miejską” będzie seria murali artystycznych, powstających w różnych miastach. Jeden z nich towarzyszył krakowskiej inauguracji obchodów. Za stworzenie kolejnych – tym razem w Warszawie i Wrocławiu – odpowiedzialni będą Jakub Woynarowski, laureat Paszportu Polityki i Sławomir Zbiok Czajkowski.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ