jesienna dieta

Jesienna dieta – jak wzmocnić organizm

Zmiana pór roku nieodłącznie wiąże się ze zmianą sposobu odżywiania. Pyszne truskawki, fasolka szparagowa, bób i inne dary lata, odchodzą do przyszłego roku w zapomnienie. Trzeba znaleźć inne smakołyki. A szukając ich, uwzględnić jesienne potrzeby organizmu. Będzie mniej słońca, będzie chłodniej i należy się przygotować do jesiennej aury, zadbać o odporność i wzmocnienie. Co powinno pojawić się na jesiennym stole? Oto przydatne wskazówki.

Prosto i zdrowo

Komponując jesienne dania, postaw na sprawdzone składniki, które wykonają robotę. Staraj się dobierać jak najmniej przetworzone produkty, wybieraj ekologicznie i zdrowo. Dbaj o regularność posiłków – najzdrowiej jeść 5 niezbyt dużych, nieobciążających porcji dziennie. Bilans energetyczny musisz dopasować do własnych potrzeb (i zużycia w zależności od aktywności). Niemniej, z pewnością już niebawem poczujesz większy apetyt. Musisz zadbać o to, aby jego zaspokajanie nie odbywało się kosztem sylwetki. Unikaj niezdrowych przekąsek, fastfoodów i tzw. zapychaczy.

Głównym tłuszczem w jesiennej diecie powinna być dobrej jakości oliwa z oliwek. A pierwszym orężem w walce z infekcjami – czosnek. Nie tylko pozwala pozbyć się drobnoustrojów z układu pokarmowego, pobudza trawienie i wątrobę, ale przede wszystkim, działa jak naturalny antybiotyk. Używaj go jak najczęściej, do wielu dań, zarówno tych gotowanych/pieczonych, jak i surowych.

Dbaj o nawodnienie

To, że skończyły się upały, nie oznacza, że można zrezygnować z nawadniania organizmu. Reguła pozostaje ta sama – dorosły człowiek powinien wypijać około 1,5-2 litrów niegazowanej wody. Część płynów możesz zamienić na ciepłe napoje, które skutecznie rozgrzeją organizm. Wybieraj napary ziołowe i herbaty owocowe, unikaj cukru.

Warzywa, owoce i ryby

Posiłki komponuj tak, żeby zjadać jak najwięcej owoców i warzyw. Zamiast chipsów, chrup pokrojoną marchewkę, na lunch lub kolację przygotuj w kilka chwil pożywne smoothie z owoców i/lub warzyw, a lody, którymi chłodziłeś się latem, zastąp orzechami. Zadbaj o to, żeby twoja dieta była bogata w ryby. Wybieraj te gatunki, których mięso nie jest zanieczyszczone metalami ciężkimi.

Pożywne zupy

Doskonałym obiadem są zupy-kremy. Nie tylko doskonale sycą, ale również są bombą witaminową. Zawierają mnóstwo mikroelementów i świetnie wpływają na samopoczucie. Świetnie wychodzą z dyni, doprawionej przyprawami korzennymi; wielowarzywne, zblendowane na gładki krem i doprawione z odrobiną pikanterii; genialnym składnikiem kremów są również fasola i soczewica, z których zupy wychodzą wspaniale.

Rozgrzewające śniadanie

Chłodny poranek i czas wyjścia do pracy to moment, kiedy powinieneś pomóc sobie w zapewnieniu ciepła i energii. Zamiast zimnego jogurtu, zrób pożywną owsiankę na ciepło. W weekend, kiedy masz więcej czasu, możesz zrobić sobie pyszną jajecznicę. Jajek jedz sporo – są zdrowe i przyjaźnie szybkie w przygotowaniu.

Kiszonki

Ten sposób na odporność i zdrowie znały już nasze prababki. Jesień to moment, kiedy warto sobie o nim przypomnieć. Kiszona kapusta, ogórki i inne przetwory – mogą być świetnym dodatkiem do obiadu, sałatek lub samodzielną przekąską. Genialnie wpływają na cały układ pokarmowy (a o jelita jesienią należy dbać szczególnie, to one bowiem, są odpowiedzialne za naszą odporność na bakterie i wirusy), są bogate w przeciwutleniacze i zawierają niezwykle dużo witaminy C.

źródło: sportroom.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

202 More posts in Diety category
Recommended for you
Anna Mucha trafiła do szpitala przez dietę pudełkową. Co się stało?
Anna Mucha trafiła do szpitala przez dietę pudełkową. Co się stało?

Anna Mucha ostatnio zdradziła, że nie służy jej popularna dieta pudełkowa. Do tego stopnia, że...