Coca-Cola rozpoczęła pracę nad butelkami przyszłości

Butelki PET stały się nieodłącznym elementem naszego świata, ale też istotnym problemem w kontekście zanieczyszczenia środowiska. Pora się zastanowić, co zrobić – by przy okazji picia przepysznych napojów – nie szkodzić środowisku. Dlatego zamiast snuć wizje na temat latających samochodów, najpierw powinniśmy pomyśleć nad nadającymi się w pełni do recyklingu opakowaniami.

Można spokojnie ogłosić, że rok 2018 był rewolucyjny jeśli chodzi o wzrost świadomości na temat szkodliwości odpadów plastikowych, jednak czy miliony publikacji w internecie przełożą się na realne działania? Wiele wskazuje, że tak. Unia Europejska do 2021 roku zakaże popularnych jednorazówek, np. plastikowych talerzy, sztućców, słomek, a także patyczków higienicznych. Nawet tak gigantyczna zmiana legislacyjna nie wystarczy, jeśli w nasz wspólny projekt pod tytułem “zielona planeta” nie wkroczą globalne marki. Musimy wywierać na nie oddolną presję.

Świat bez odpadów

Do proekologicznych działań dołączyła Coca-Cola (dostępna jest niemal we wszystkich krajach na świecie), która zadeklarowała fundamentalną zmianę swojego podejścia do opakowań – wszystko w ramach wizji „Świat bez odpadów” (ang. „World Without Waste”). – Butelki i puszki nie powinny szkodzić naszej planecie. Firmy takie jak nasza muszą być liderami. Świat wolny od odpadów jest możliwy – mówi James Quincey, dyrektor i prezes The Coca-Cola Company. – Plastikowe opakowania to wyzwanie globalne, dlatego w styczniu 2018 r. Coca-Cola ogłosiła inicjatywę World Without Waste. Do 2030 r. chcemy zebrać i poddać recyklingowi opakowania w ilości odpowiadającej liczbie butelek i puszek, które wprowadzimy na rynek – dodaje Stoyan Ivanov, prezes Coca-Cola Poland Services.

Ambicją firmy jest, aby do 2030 roku uzyskać 100 proc. zbiórki i recyklingu tylu opakowań, ile trafia od firmy na rynek. Kompania już teraz produkuje lepsze butelki, zarówno poprzez użycie bardziej przetwarzalnego materiału jakim jest żywica roślinna, jak i poprzez zmniejszenie wagi plastiku w każdym opakowaniu. W dodatku wszystkie elementy opakowania już teraz nadają się do recyklingu. Do 2030 roku firmy systemu Coca-Cola zamierzają poprawić swoje opakowania i wytwarzać butelki z materiałów pochodzących średnio w 50 proc. z recyklingu.

Futurystyczna butelka

Mało się o tym mówi, ale dzisiejsze butelki PET wykonane są z materiałów, które są pochodnymi surowców kopalnych, w tym ropy naftowej i gazu ziemnego. To musi się zmienić. Dlatego jeśli myślimy o butelce przyszłości, nie powinniśmy wyobrażać sobie dziwnego, futurystycznego kształtu, a innowacyjne komponenty, z których takie opakowanie jest zbudowane.

Cechą wyróżniającą opakowanie przyszłości jest cząsteczka PET, stworzona z odnawialnych źródeł węgla. Materiały, z których buduje się takie “zielone” butelki, dodatkowo gwarantują obniżenie emisji CO2 o 20 proc. Jak się to osiąga? Węgiel na bazie ropy zastępuje się biowęglem.

Butelka przyszłości to nie tylko technologia, dzięki której się ją wykonuje, ale również sposób, w jaki się ją tworzy. W połowie grudnia The Coca-Cola Company ogłosiła zawarcie współpracy z Ioniqa Technologies. Firma ta ma usprawnić rozwój własnej technologii służącej produkcji wysokiej jakości materiału PET z trudno przetwarzalnych odpadów PET. Efekty nowego know-how w najróżniejszych dziedzinach produkcji widać również w Polsce – fabryki Coca-Cola nad Wisłą zaoszczędziły 158 000 metrów sześciennych wody, co odpowiada objętości 63 basenów olimpijskich. Coca-Cola zmniejszyła też całkowitą wagę odpadów (g/1 l napoju) – o 21% od 2013 do 2018 r.

Działania lokalne

Proces ulepszania butelki cały czas trwa. Do 2030 roku zostało jeszcze trochę czasu, a planeta nie ma ani chwili do stracenia. Istotne są działania lokalne, których celem jest zwiększenie świadomości konsumentów na temat ekologii. Nasze codzienne wybory mają wpływ na środowisko, w którym przyjdzie żyć naszym dzieciom.

– W sierpniu br. razem z Fundacją Nasza Ziemia zainaugurowaliśmy w Polsce ogólnokrajową kampanię „rePETa”, której celem jest edukacja i podnoszenie świadomości Polaków na temat segregacji i recyklingu opakowań PET, a także współpraca z samorządami w ramach skutecznej selektywnej zbiórki odpadów. Podjęliśmy również współpracę ze Skriware, startupem wprowadzającym rozwiązania edukacyjne oparte o technologię druku 3D, z którym współpracujemy przy konkursach środowiskowych realizowanych przez uczniów szkół ponadpodstawowych. Wkład do drukarek produkowany jest właśnie z odzyskiwanego z plastikowych odpadów tworzywa PET” – podkreśla Stoyan Ivanov, prezes Coca-Cola Poland Services.

W tym roku w 20 gminach w kraju – w ramach akcji „rePETa” – stanęło 640 żółtych pojemników na odpady nadające się do recyklingu. To dawanie drugiego życia plastikowi. W przyszłym sezonie akcja rePETa trafi do jeszcze szerszej grupy, dzięki czemu kolejni mieszkańcy dowiedzą się, jak istotna jest świadoma konsumpcja i segregowanie śmieci. Miejmy nadzieje, że akcja “rozleje się” na całą Polskę.

źródło: noizz.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ