„Self-esteem project” by Dove

Wpływ Internetu, a zwłaszcza mediów społecznościowych na kształtowanie samooceny ich użytkowników jest ogromny, ale w negatywnym wymiarze. Lajki czy hejt online to coraz częściej sprawa większej wagi niż oceny w szkole i relacje z bliskimi. Akceptacja własnego ciała jest kreowana przez wirtualny świat, który ma niewiele wspólnego z rzeczywistym obrazem człowieka. Marka Dove postanowiła wyjść naprzeciw problemowi z samooceną. Pierwszy krok został już zrobiony – powstała kampania społeczna „Self-esteem project”.

 

{youtube}c96SNJihPjQ|600|450|0{/youtube}

To kolejna kampania społeczna Dove. Marka wystartowała w 2004 r. z podobną akcją – „Campaign For Real Beauty”, która była dużym szokiem dla świata zdominowanego przez kult nierealnych wymiarów i perfekcyjnego wyglądu. Główną rolę grała zafałszowana rzeczywistość, którą wyznaczał wszechobecny Photoshop. Wtedy pojawiła się inicjatywa Dove. Chyba każdy z nas pamięta obraz przedstawiający kobiety o różnych narodowościach, typach sylwetki i kształtach, roześmiane i szczęśliwe. W niczym nie przypominały one modelek zwykle biorących udział w sesjach zdjęciowych i reklamach. Biła jednak od nich pewność siebie, radość i pozytywna energia. Marka w swoich działaniach walczyła także z problemem przenoszenia własnych kompleksów na dzieci i niedostrzegania własnego piękna. Ogromnym wstrząsem stał się klip z 2013 r., który przedstawiał policyjnego rysownika tworzącego portret różnych kobiet wyłącznie na podstawie ich subiektywnego opisu, a potem charakterystyki innych osób. Okazało się, że uczestniczki postrzegają się w bardzo negatywny sposób, który nie pokrywa się rzeczywistością i obrazem ich samych w świadomości pozostałych ludzi. Niestety pojawia się coraz więcej problemów związanych z akceptacją własnej fizyczności, które przekładają się potem na jakość życia kobiet, ich funkcjonowanie w społeczeństwie, relacje z bliskimi i inne sprawy. Często prowadzą one do zaburzeń na tle psychicznym. Największy wpływ na to mają media społecznościowe: Facebook, Instagram, Twitter czy Snapchat, z których korzystają coraz młodsi użytkownicy. Wirtualny świat jest wyznacznikiem ich życia. Liczba lajków urasta nieraz do rangi dramatu, a internetowy hejt bywa przyczyną różnych tragedii. Społeczność modowa również niczego nie ułatwia. Chociaż coraz częściej do branży tej są angażowane kobiety o większych wymiarach, działanie Photoshopa ciągle łamie realne standardy. Niedawno w mediach społecznościowych powstało zamieszanie wokół zdjęcia z lookbooka marki Victoria’s Secret. Okazało się, że na jednej z fotografii modelce został zmieniony kształt pośladka. I chociaż wzrasta świadomość ludzi co do podobnych zabiegów, obraz idealnej kobiety ukazywany na zdjęciach utrwala się w ich umysłach. Inicjatorzy najnowszej kampanii Dove ufają, że poprzez prezentowanie odpowiednich wzorców w mediach i dialog społeczny w tej sprawie możemy wspólnie zredukować problem.

W krótkim spocie filmowym kampanii widzimy smutne dziewczynki, które mówią, co chciałyby zmienić w swoim wyglądzie. Nie skupiają się na swoich pozytywnych cechach, ale doszukują wad, których tak naprawdę nie ma. Pragnienie bycia piękną przesłania im świat. Niedługo presja ta będzie dotyczyć coraz młodszych dzieci. Dlatego na samym końcu pojawia się apel o zmianę jednej rzeczy – tego, jak dziewczynki postrzegają siebie. Marka Dove postanowiła także zwiększyć zasięg kampanii poprzez akcję na Pintereście. Stworzyła ona konto, na którym zamieszczone są wskazówki co do pracy nad poczuciem własnej wartości i sposobu nawiązywania kontaktu z dzieckiem oraz rozmowy z nim na ten niełatwy temat poprzez gry i zabawy. Zawarte informacje są bowiem skierowane zarówno do dzieci, jak i rodziców. Zdjęcia są dopełnieniem przekazu.

Coraz więcej marek angażuje się w podobne kampanie. Nike stworzyła akcję „Lepsza ja”, natomiast Always wyszło z inicjatywą działania #jakdziewczyna. Obie mają na celu poprawę jakości życia dziewczynek i kobiet. Trzymajmy kciuki za to, aby wszystkie kampanie, które do tego dążą, były pierwszym krokiem ku budowaniu lepszej samooceny i eliminacji wszystkich problemów związanych z akceptacją.


_________________

Zapraszamy również do polubienia naszego profilu na Facebooku oraz zapoznania się z ofertą naszego sklepu internetowego.    

ZOSTAW ODPOWIEDŹ