Rząd szykuje zmiany dla kierowców

Rząd jeszcze w tym roku chce uregulować tak zwaną jazdę na suwak. „Konieczne jest uzupełnienie dotychczasowych regulacji prawnych obowiązujących w Polsce o wprowadzenie przepisów precyzyjnie określających postępowanie kierowców” – tłumaczy Ministerstwo Infrastruktury.

Wreszcie mamy konkretne wiadomości w sprawie „jazdy na suwak”. Projekt nowelizacji Kodeksu drogowego dotyczący tych przepisów trafił właśnie do Kancelarii Premiera. Rząd planuje przyjąć nową ustawę tuż po wakacjach.

Jak wynika z informacji dostępnych na stronie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, osobą odpowiedzialną za opracowanie projektu jest minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Jazda „na suwak”

Według Ministerstwa Infrastruktury „stosowanie przez polskich kierowców metody zamka błyskawicznego (jazdy „na suwak”), która nie jest uregulowana w polskich przepisach ustawowych, jest jedynie wciąż mało spopularyzowanym efektem działań promujących i uświadamiających społeczeństwo”.

Dlatego resort wraz z nowelizacją Prawa o ruchu drogowym chce wprowadzić obowiązek jazdy „na suwak”, czyli naprzemiennego włączania się do ruchu.

Znaki informujące o tej metodzie jazdy pojawiły się już w kilku miastach Polski, między innymi Gdańsku, Katowicach, Sopocie, Warszawie. Na razie nie można karać za ich nieprzestrzeganie, stanowią jedynie zalecenie.

„Przepis ten obowiązuje w – niemalże niezmienionej formie – od 1998 roku”

Biorąc pod uwagę przykłady z polskich dróg, jak choćby wymuszanie wjechania z końca swojego zanikającego pasa przez kierujących pojazdami na pas ruchu z dalszą możliwością kontynuacji jazdy i przepisy obowiązujące w niektórych państwach Unii Europejskiej – Prawo o ruchu drogowym nie zawiera wystarczająco jednoznacznych dyspozycji dla zachowania się kierujących pojazdami w przypadku zanikania chociażby jednego z pasów ruchu na jezdni jednokierunkowej.

Resort przypomina, że Prawo o ruchu drogowym reguluje wprawdzie sposób wykonywania manewru zmiany pasa ruchu drogowego przez kierujących pojazdami, jednak – jak dodano – „przepis ten obowiązuje w – niemalże niezmienionej formie – od 1998 roku”.

„Dlatego też konieczne jest uzupełnienie dotychczasowych regulacji prawnych obowiązujących w Polsce o wprowadzenie przepisów precyzyjnie określających postępowanie kierowców w przypadku omawianego problemu” – czytamy.

Zgodnie z informacjami zamieszczonymi na stronie KPRM, projekt w tej sprawie ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów w trzecim kwartale 2019 roku. Według oficjalnych harmonogramów (stan na koniec czerwca) do końca kadencji pozostały trzy posiedzenia Sejmu i trzy posiedzenia Senatu – ostanie we wrześniu.

Zobacz również:

Źródło: auto-swiat.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ