Zabawa w nazywanie świata

Odimienna Metoda Nauki Czytania została stworzona przez dr Irenę Majchrzak. Ucząc czytania, mamy wprowadzić dziecko w logiczny świat graficznych form przedstawiających rzeczywistość. Naszym zadaniem jest nauczenie dziecka, że słowo „miś” to nie tylko zbitek liter, a znak, za którym kryje się ich ukochana maskotka. A to wszystko zaczyna się od imienia.

fot. archiwum prywatne Wandy Kostrzyńskiej

Dr Irena Majchrzak opracowała swoją autorską metodę nauki czytania w trakcie pobytu w Meksyku. Po raz pierwszy pojechała tam jako żona ambasadora Polskiej Republiki Ludowej, a następnie wróciła, aby zbadać jak wygląda edukacja wśród dzieci indiańskich.  W trakcie pracy dydaktycznej dr Majchrzak poznała 8-letnią Simonę, której pozytywna reakcja na graficzny zapis swojego imienia była impulsem dającym początek Odimiennej Metodzie Nauki. Metoda została z powodzeniem zastosowana wśród meksykańskich dzieci, a następnie przeniesiona na polskie warunki do jednego z warszawskich przedszkoli. Obecnie, nauczaniem metody zajmuje się ówczesna dyrektor tego przedszkola i wieloletnia współpracownik dr Ireny Majchrzak – Wanda Kostrzyńska.

Odimienna Metoda Nauki jest metodą uniwersalną, a co za tym idzie, może być stosowana w każdym języku posługującym się alfabetem łacińskim. Stosowana jest u dzieci przedszkolnych od wieku 2,5-3 lat. Nauka zaczyna się od pokazania dziecku graficznego zapisu jego własnego imienia, a następnie imion znanych mu osób – innych dzieci, nauczycieli i członków rodziny. Ideą metody jest nauka czytania bezpośrednio ze zrozumieniem. Chodzi o pokazanie dziecku, że jego imię może być nie tylko wypowiedziane lub usłyszane, ale że można je również zapisać. W ten sposób, dziecko nie jest mechanicznie uczone ciągów liter i sylab w oderwaniu od ich materialnego znaczenia. Dziecko widzi, że za zbiorem liter tworzących jego imię, stoi ono samo i bardziej emocjonalnie podchodzi do procesu nauczania. Od tego momentu nauka przypomina zabawę w chowanego, w której dziecko musi znaleźć znaczenie danych znaków graficznych. Po nauce imienia przychodzi czas na naukę nazw otaczającego dziecka świata.  Instytut Biologii Doświadczalnej PAN opublikował badanie, z którego wynika, że już w wieku 4-5 miesięcy człowiek o wiele lepiej reaguje na dźwięk swojego imienia niż jakiekolwiek inne słowo.

Zwolennicy Metody Odimiennej wskazują na jej bardzo dobre wyniki. Dzieci uczące się czytać w bardzo młodym wieku lepiej się rozwijają, a zdaniem rodziców, których dzieci uczone były w ten sposób, nie mają również problemów z dysleksją. W procesie nauczania omijana jest praktyka czytania na głos, która u wielu dzieci jest przyczyną silnego stresu. W późniejszej edukacji Metoda Odimienna skutkuje większą pewnością siebie w sytuacjach, gdy uczeń poproszony zostanie o przeczytanie czegoś publicznie. Dzieci uczone w ten sposób po zakończeniu przedszkola są w stanie czytać ze zrozumieniem całe zdania i krótkie narracje oraz wypełniać proste, pisemne polecenia. W swojej pracy dydaktycznej pani Wanda Kostrzyńska była w stanie wprowadzić akcję „Dzieci czytają dzieciom”, w ramach której dzieci ze starszych grup czytały młodszym w trakcie ich leżakowania.

Największymi zaletami metody opracowanej przez dr Irenę Majchrzak są systematyczność i brak pośpiechu w nauce, dzięki wczesnemu jej wprowadzeniu w życie dziecka. Kolejnym elementem jest bezstresowość oraz indywidualne podejście do dziecka, które uczy się imion i nazw przedmiotów obdarzonych przez nie emocjonalnym przywiązaniem. Odimienna Metoda Nauki Czytania może zostać wprowadzona zarówno przez nauczycielki przedszkola, jak i samych rodziców. Więcej informacji o metodzie oraz kursach pozwalających wprowadzić ją w życie naszego dziecka znajdziecie na www.nazywanieswiata.pl oraz Facebooku

____________________

Zapraszamy również do polubienia naszego profilu na Facebooku oraz zapoznania się z ofertą naszego sklepu internetowego.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ