LifeTube na Torwarze

Orange Video Fest by LifeTube to festiwal, na którym 6 grudnia spotkali się polscy youtube’rzy oraz ich fani. Torwar pękał w szwach od otwarcia drzwi, do samego wieczora. Spotkania z internetowymi idolami to nie jedyne punkty programu. Na miejscu odbyły się warsztaty Youtube, konferencje, prezentacje i wiele innych. Jaka jest przyszłość internetowej telewizji i co wpływa na jej popularność?

mercland.pl

Uczestników festiwalu oficjalnie przywitał Radek Kotarski (Polimaty). Później odbyły się stand-upy (Śmiechawa TV i Cyber Marian) i mini koncert Letniego Chamskiego Podrywu. Od południa trwały występy i rozmowy z zaproszonymi gośćmi. Sylwester Wardęga opowiedział o swoim kanale (ponad 1 mln subskrybentów) i o najgłośniejszym filmie – „Mutant Giant Spider Dog”. Razem z nim na scenie znaleźli się prankerzy z zagranicy – Whatever, Viral Bros i La Fenix. Ci ostatni przedstawili później swoje show, które polegało (tak jak ich filmy) na tym, że robią sobie wzajemnie krzywdę, ciesząc tym publiczność. Rozmowę poprowadzili Lekko Stronniczy. Następne było show Matura To Bzdura. Forma tego programu została przeniesiona na scenę, gdzie wybrane z publiczności osoby, jak i Wapniak oraz prezes Cupsell, odpowiadali na pytania zadawane przez Marcina Freya. Następne spotkanie poprowadził Łukasz Jakóbiak. Wzięli w nim udział Szymon Majewski i Maciek Dąbrowski (Z dupy). Mówili o swojej współpracy, kiedy Maciek brał udział w przygotowywaniu programów Szymon Majewski Show oraz o tym, czym telewizja różni się od Youtube’a.

Po południu na scenie znalazły się najpopularniejsze kobiety w polskim Internecie: Lisie Piekło (Paulina Lis), Red Lipstick Monster (Ewa Grzelakowska-Kostoglu), Szparagi (Karolina Pielesiak i Natalia Szymaniec), Mówiąc Inaczej (Paulina Mikuła) i Wobec Obiektywu (Olga Konieczyńska), gamerzy (SKKF, Rock, Polski Pingwin, jDabrowsky) oraz Piotr Ogiński, Jan Gałek, Matt Olech, Love and Great Shoes, Skutecznie TV. Swoje 5 minut mieli również Abstrachuje TV (drugi najpopularniejszy kanał w Polsce), którzy zaprezentowali stand-up we współpracy z publicznością. Festiwal zakończył się wręczeniem nagród Youtube czterem twórcom – SA Wardędze, Abstrachujom TV, Polskiemu Pingwinowi i 5 sposobom na.

{youtube}DBDAO4kZah0|650|450|{/youtube}

Jeszcze kilka lat temu internetowi twórcy stanowili niszę, która walczyła o widza. Mało kto myślał o tym, że kiedyś będą popularniejsi niż telewizja, a ich twarze staną się rozpoznawane. O zasięgu ich twórczości świadczy liczba osób, które odwiedziły festiwal w sobotę. Przez cały dzień Torwar był praktycznie zapełniony. Skąd wynika popularność filmów, które są publikowane na Youtube? Yutuberzy wydają się być bliżsi przeciętnemu widzowi, bardziej bezpośredni i dostępni. W swoich filmach zwracają się do fanów, organizują spotkania na żywo. Są to głównie młode osoby, dla których Internet nie ma tajemnic, bo urodziły się w dobie jego największego rozkwitu. Inspirują i zachęcają do takiej pracy również innych, a najczęściej jest to pokolenie gimnazjalistów i licealistów, zdarzają się osoby przed trzydziestką. Tematyka filmów również jest bardzo zróżnicowana. Niektóre czerpią z zagranicznej twórczości, szczególnie prankerzy tacy jak SA Wardęga, czy Bartek USA. Lisie Piekło to również ściąga z amerykańskiego kanału. Ironiczny obraz rzeczywistości jest przedstawiany przed Paulinę – królową niezręcznych sytuacji.

Jedne kanały mają po prostu śmieszyć, inne też uczyć. Matura To Bzdura funkcjonuje już kilka dobrych lat, podczas których zmieniali się prowadzący. Nie zabrało im jednak widzów, bo najważniejsza jest treść – podstawowe informacje z różnych dziedzin przedstawione w postaci pytań i odpowiadających na nie przypadkowych osób. W ten sposób twórcy sprawdzają wiedzę Polaków, która czasem jest spora, a innym razem tak kiepska, że aż zabawna. Mówiąc inaczej to kanał prowadzony przez Paulinę Mikułę. Dziewczyna uczy rodaków poprawnego posługiwania się językiem. Sama przyznaje, że wiele osób pisze do niej i dziękuje za pomoc, bo jej filmy pomogły im na przykład na sprawdzianie.

Popularność youtube’owej rzeczywistości jest tak duża, że rodzi swoje własne problemy. Niedawno było głośno o dyskryminacji kobiet w tym internetowym świecie. Stereotypowy widz zakłada, że panie powinny prowadzić tylko blogi o modzie i urodzie. One same spotykają się z wszechobecną krytyką, podobno dużo większą niż mężczyźni. Trudno udowodnić takie racje, bo pod adresem panów również padają mocne słowa. Najlepszym przykładem jest kanał Niekrytego Krytyka, który dorobił się zarówno rzeszy fanów, jak i hejterów.

Czy na Youtube’ie da się zarobić? Jakie są polskie realia? Jak zacząć i czym zainteresować widzów? A może wszystko już było? Polska odsłona popularnej na świecie strony rodzi wciąż wiele pytań, które, chociaż doczekały się odpowiedzi, wciąż rodzą wątpliwości. W dobie Internetu, który rządzi naszym życiem będą pojawiać się częściej i wzbudzać coraz większe emocje.

Ada Koperwas

ZOSTAW ODPOWIEDŹ