Co kraj to obyczaj… A co województwo to inne upodobania rapowe!

Okazuje się, że bez problemu możemy stworzyć hip-hopową mapę Polski. Jaki raper króluje w Twoim województwie?

Większość z nas pytając o zainteresowania, odpowiada – muzyka. Może to być jej tworzenie, granie na instrumentach, założenie własnego zespołu, koncertowanie, występowanie na przeglądach muzycznych, czy branie udziału w festiwalach. Są też tacy, którzy zagłębiają się w historii muzyki czy ją sprzedają. Muzyka jako zainteresowanie, to stwierdzenie zbyt ogólne by mogło się odnieść do jednej aktywności muzycznej. Jedno jednak jest pewne – większość z nas swój wolny czas spędza na słuchaniu muzyki. Czasem zajmujemy się innymi czynnościami, jednak ta muzyka jest z nami w tle, co przyznaje aż 63% respondentów, którzy wzięli udział w badaniach, przeprowadzonych przez Empik.

Z tych samych badań wynika, że w roku 2018 w pierwszej dwudziestce, z najczęściej kupowanych płyt w Polsce, aż 30% zajmują płyty hip-hopowe. Okazuje się, że jesteśmy muzycznymi patriotami – w Polsce króluje polski rap.

Jak twierdzi szef działu Muzyka w Empiku, Dominik Sadowski – „Te wyniki nas nie dziwią. W ubiegłym roku pojawiło się mnóstwo świetnych hip-hopowych płyt. Od lat obserwujemy, jak prężnie ten gatunek się rozwija, współpracujemy z wydawcami przy wybranych premierach i staramy się posiadać jak najszerszą ofertę. Zwłaszcza, że fani hip-hopu kupują i chcą posiadać na półce albumy ważnych dla siebie artystów”.

Mnie te wyniki również nie dziwią. W tej kulturze od zawsze, zakup płyty ulubionego rapera, świadczył o oddaniu szacunku i wdzięczności, względem wykonawcy. W końcu na sprzedanych płytach oni zarabiali. Nic też dziwnego, że pomimo doby bezpłatnie dostępnych (często nielegalnych) plików muzycznych, to właśnie raperzy zarabiają najwięcej na sprzedaży płyt.

Mnie również nie dziwią wyniki, jakie osiągają polscy hip-hopowcy. W tej kulturze, fizyczne nabycie krążka swojego ulubionego rapera, od zawsze jest wyznacznikiem oddanego szacunku i wdzięczności, względem wykonawcy. W zwi

Jakie pozycje były najczęściej wybieranymi z Empikowych półek?

„Soma 0,5mg” autorstwa Taconafide, „Czerwony dywan” w wykonaniu Palucha i „W drodze po szczęście” – O.S.T.R. – te pozycje, klienci Empików, w minionym roku wybierali najchętniej. Tak wygląda zestawienie:

1. O.S.T.R. – „W drodze po szczęście”
2. Paluch – „Czerwony dywan”
3. Taconafide – „Soma 0,5 mg”
4. Taco Hemingway – „Cafe Belga”
5. KęKę – „To tu”
6. Szpaku – „Atypowy”
7. Kali – „V8T”
8. PRO8L3M – „Ground Zero Mixtape”
9. Hinol PW – „Mej duszy dziecko”
10. Paluch – „Złota owca”

Co najciekawsze – okazuje się także, że region jest ściśle powiązany z wyborem polaków. Fani z Wielkopolski najczęściej stawiali na „Czerwony Dywan” – Palucha. Poznaniak podbił także województwa: lubuskie, kujawsko-pomorskie czy podlaskie. O.S.T.R. okazał się bezkonkurencyjny, oczywiście w swoim rodzinnym mieście – Łodzi. W zasadzie nic dziwnego. Ewidentnie działa tu patriotyzm lokalny. Jednak równie dużo fanów ma także w województwie: śląskim, dolnośląskim czy warmińsko-mazurskim. Natomiast Projekt Taconafide, rządzi w Polsce centralnej.

A kto rządzi w twoim rejonie?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ