A co ty robisz „jak dziewczyna”?

Rusza właśnie globalna wizerunkowa kampania podpasek i wkładek Always, produkowanych przez firmę Procter & Gamble, która ma dodać pewności siebie dorastającym nastolatkom, zmieniając wydźwięk popularnego zwrotu „robić coś jak dziewczyna” z negatywnego na pozytywny.

www.artleo.com

Warto wiedzieć, że w rozwoju nastolatek pomiędzy 10-12 rokiem życia nadchodzi moment kiedy użycie określenia „robisz coś jak dziewczyna” w żaden sposób nie pomaga w budowaniu swojej własnej świadomości bycia niezależną, silną i dorastającą kobietą. To właśnie w tym punkcie zaczyna się droga do kompleksów. Dlatego też najnowsza kampania Always chce się zmierzyć z utartym stereotypem.


„Odkąd pracuję jako dokumentalistka, byłam świadkiem wielu kryzysów pewności siebie oraz negatywnego wpływu stereotypów na młode dziewczyny” mówi Lauren Greenfield, filmowiec i reżyserka eksperymentu społecznego #JakDziewczyna. „Kiedy określenie jak dziewczyna ma oznaczać coś złego, to jest to bardzo dołujące. Cieszę się, że razem z Always naświetlamy problem, jak proste określenie może wywołać długotrwały wpływ na dziewczyny i kobiety. Cieszę się również, że mogę być częścią inicjatywy re-definiującej określenie jak dziewczyna jako coś pozytywnego”.

 

„Biegasz jak dziewczyna”, “rzucasz jak dziewczyna” – czy nie brzmi to przypadkiem tak, jakby ktoś chciał zasugerować ci słabość? Kampania Always nie pozostawia tego pytania bez odpowiedzi. Zresztą, my wszystkie dobrze wiemy, że „jak dziewczyna” zwykle ma wydźwięk negatywny. Całe szczęście, na zamiany nigdy nie jest za późno. Eksperyment Always demonstruje jak ludzie w różnym wieku interpretują słowa: “jak dziewczyna”.

 

Młode dziewczyny w wieku od 5 do 13 lat, poproszone o pokazanie jak rzuca, biega i walczy dziewczyna, robiły to odważnie i z pełnym zaangażowaniem. Kiedy przyszła kolej na starsze dziewczyny, wszystko odbywało się według stereotypu. Dwudziestolatka biegająca w maratonach, niezręcznie wymachiwała na boki nogami i drwiąco wyrażała niepokój o swoje włosy. Natomiast 19-latka zaczęła trzepotać rękami, aby zademonstrować jak walczy dziewczyna, a 14-letnia siatkarka niepewnie ruszyła ręką, kiedy poproszono ją o zademonstrowanie rzutu.

 

Pokazuje to jak silnie ulegamy stereotypom wraz z wiekiem, a szczególnie jak działa stereotyp. Dana opinia utrwalona w społeczeństwie jest kompletnie nieprawdziwa. Jak pokazują badania przeprowadzone na rzecz kampanii Always, zaledwie 19% kobiet uważa, że określenie „jak dziewczyna” nie jest nacechowane pejoratywnie. Na szczęście cała reszta, 81% z nas, chętnie włączyłaby się do akcji mającej na celu zmianę negatywnego wydźwięku tego zwrotu. 

 

Kampania rozpowszechniana jest głównie w sieci, zwłaszcza na portalach społecznościowych typu Facebook czy Twitter. w których dziewczyny są zachęcane do przesyłania w dowolnej formie opisów tego, co robią #JakDziewczyna – z takim właśnie hashtagiem. W zeszłym roku, w swoich kampaniach, pewności siebie kobietom dodawała marka Dove. Były to akcje: „Szkice prawdziwego piękna” i „Nieśmiała kamera”, które zachęcały kobiety do robienia sobie naturalnych zdjęć typu „selfie”.

 

Marlena Skrzypczyńska

ZOSTAW ODPOWIEDŹ