Czy hulajnogi elektryczne znikną z chodników?
Władze stolicy składają poprawki do projektu ustawy dotyczącej „urządzeń transportu osobistego”. Rosnąca liczba wypadków z udziałem hulajnóg elektrycznych skłoniła urzędników do refleksji na temat bezpieczeństwa. Jednak problem elektrycznych pojazdów, to nie tylko problem Warszawy.
W większych miastach Polski możliwe jest wypożyczenie hulajnogi elektrycznej. Z miesiąca na miesiąc na rynku pojawia się coraz więcej firm, które oferują taką usługę. Jest to w ostatnim czasie bardzo popularny trend, szczególnie wśród młodych mieszkańców Polski. Hulajnogi są alternatywą dla rowerów miejskich i przede wszystkim dla komunikacji miejskiej. Zainteresowanie jest naprawdę duże, ceny – atrakcyjne, a przejażdżka – przyjemna. Co może stanowić problem?
Na pełnym gazie
Na hulajnodze można rozpędzić się nawet do 25 km/h. To niepozorna prędkość. W teorii hulajnogi są bezpiecznym środkiem do sprawnego poruszania się w mieście, jednak w praktyce rozpędzony pojazd może spowodować niemałe straty. Zatrważa rosnąca liczba poszkodowanych przez nieumyślne korzystanie z elektrycznej „zabawki”.
Koniec z jazdą po chodniku
Warszawskie władze starają się zapewnić bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom ruchu. Stąd powstałe uwagi do projektu ustawy dotyczącej „urządzeń transportu osobistego”. Jednym z głównych postulatów jest zakaz jazdy hulajnogą po chodniku. W tej kwestii hulajnogi traktowane są tak samo, jak rowery. Z czego wynika zakaz? Osiąganie znacznych prędkości nie pozwala na traktowanie w ten sam sposób pieszych i amatorów elektrycznych pojazdów.
Parkowanie tylko w wyznaczonych miejscach
W liście postulatów uwzględniono także konieczność stworzenia regulacji i przepisów dotyczących parkowania hulajnóg. Miałoby to zapobiec porzucaniu pojazdów. Możliwość odstawienia hulajnogi elektrycznej w dowolnym miejscu jest dla użytkowników niezaprzeczalną zaletą – nie muszą szukać specjalnych, często oddalonych od miejsca docelowego, punktów. Z drugiej strony porzucanie pojazdów w miejscach do tego nieprzeznaczonych to jedna z przyczyn wypadków. Jest to szczególnie uciążliwe i niebezpieczne dla niewidomych.
Odpowiednie wyposażenie hulajnóg
W przedstawionych uwagach Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej zaznaczona też konieczność określenia warunków technicznych pojazdów – wyposażenie ich w oświetlenie, hamulce, odblaski, kierunkowskazy. To także miałoby na celu poprawnie bezpieczeństwa użytkowników drogi, w tym również kierujących hulajnogami. Oświetlenie i odblaski zapewniłyby lepszą widoczność, a odpowiednie hamulce szybką możliwość reakcji.
Właśnie zakończyły się konsultacje publiczne ogłoszone przez Ministerstwo Infrastruktury. Warszawski Zarząd Dróg Miejskich liczy na uwzględnienie swoich poprawek w ustawie. Zagrożenie wynikające z braku regulacji w tej sprawie jest naprawdę duże. Urzędnicy ryzykują bezpieczeństwem użytkowników ruchu – czyli nas wszystkich.
Źródło zdjęć: commons.wikimedia.org