Jak odnieść sukces na YouTube?
Youtube.com to serwis powstały w 2005 roku, którego założeniem jest możliwość zamieszczania i nieodpłatnego oglądania filmów. W przeciągu 10 lat, które upłynęły od powstania serwisu, stał się on niesamowicie popularny wśród internautów na całym świecie. Za tak dużym zaangażowaniem użytkowników i mnogością zamieszczanych tam treści poszły też duże pieniądze, które w tej chwili może zarobić każdy użytkownik prowadzący kanał z dużą ilością wyświetleń.
Na kanałach zamieszczane są reklamy, firmy płacą za lokowanie swoich produktów w filmach, ostatecznie także sam serwis płaci autorom najbardziej popularnych filmów za wysokie ilości wyświetleń na podstawie umowy partnerskiej. Zarobki pojawiają się szybko, kiedy mamy już popularny kanał w sieci. Co w przypadku, gdy dopiero chcemy go założyć? Jakich zasad powinniśmy się trzymać, jeśli chcemy zaistnieć w serwisie, a naszą popularność przełożyć na konkretne pieniądze?
Tym, co powinno nas odróżniać od szeregu prowadzących własne kanały na Youtube osób, wzbudzić ciekawość i zatrzymać uwagę użytkowników jest charyzma – własna osobowość, której nie będziemy bali się pokazać w sieci. Samo posiadanie kanału nie zapewni nam uwagi odbiorcy, ale powinniśmy zawalczyć o nią własną osobowością. Niebanalne spojrzenie na codzienne sprawy zainteresuje wiele osób, szukających czegoś nowego w sieci. Użytkownik nie chce oglądać wszędzie tych samych treści, ale ludzi, którzy pokażą mu coś nowego. Może to być zupełnie błaha sprawa, ale powinna zachęcić odbiorcę do dalszego poznawania nas jako osoby.
„Youtuber może poruszać mało istotne treści, ale musi ciekawie je przedstawiać i umieć zatrzymać uwagę widza” – deklaruje Andrzej Tucholski, popularny youtuber, który osiągnął już sukces w sieci. Jego kanał obserwuje prawie 8000 użytkowników, a każdy nowy, zazwyczaj krótki i dynamiczny filmik wzbudza powszechne zainteresowanie w wirtualnym świecie. Andrzej nie pozwala swojemu widzowi się nudzić, czym zdobywa coraz to nowszych subskrybentów i skrupulatnie buduje swoją pozycję w sieci. Jeszcze przed założeniem kanału zaczął prowadzić bloga www.jestkultura.pl, który prowadzi od przeszło 7 lat. Podkreśla, że ważne jest, by przedstawiane przez nas treści zgadzały się z naszą osobowością. Warto odważyć się na bycie sobą i tym sposobem – jak on sam – osiągnąć sukces.
Czy ważna jest jakość nagrywanych filmików? Niech będzie najwyższa, na jaką możemy sobie pozwolić. Jednak brak dobrego sprzętu i możliwości nagrywania w HD nie powinien być dla nas ostateczną przeszkodą. Każdy początkujący youtuber zaczynał od słabszych narzędzi, by z czasem móc korzystać z lepszych. Jeżeli czujesz, że masz coś ciekawego do przekazania światu, zrób to za pomocą najprostszej kamerki z laptopa czy telefonu. Skup się na przekazywanych treściach, a o walorach technicznych przyjdzie Ci pomyśleć z czasem.
Do kogo mówić, by mieć duże ilości wyświetleń? Warto wziąć pod uwagę, że osobami spędzającymi najwięcej czasu w Internecie są nastolatkowie w grupie wiekowej 13-17 lat. Do nich więc kierujmy swój przekaz, jeżeli chcemy uzyskać stałych subskrybentów, którzy chętnie dzielą się ciekawymi treściami na swoich serwisach społecznościowych. Wystarczy w zgodzie z własnymi przekonaniami poruszać tematy, które mogą ich zainteresować, a szanse na popularność stają się wtedy największe. Sprawny youtuber wykorzysta tę wiedzę i z pewnością nie zignoruje tej grupy wiekowej na swoim kanale.
Ostatnią ważną rzeczą, o której należy pamiętać, zakładając swój kanał, jest odpowiedzialność za słowo, która ciąży na każdym z nas. Słowem można budować – zwrócić na coś istotnego uwagę, wesprzeć czy nawet pomóc komuś w trudnej sytuacji. Ale słowo może także niszczyć, wyśmiać i dotknąć drugą osobę. Pamiętajmy w wirtualnej przestrzeni o wzajemnym szacunku. Wartościowy kanał obroni się sam i nikt nie będzie mógł zarzucić nam chęci zdobycia popularności czyimś kosztem. Udostępniając filmik w sieci, pamiętajmy, że nasze poglądy i opinie staną się odtąd publiczne i będzie miało do nich dostęp wielu ludzi. Bądźmy więc w pełni odpowiedzialni za tworzone przez nas treści, aby dostarczały innym rozrywki, pomocy i były miłą odskocznią od codziennej rutyny. Wtedy sami będziemy mogli odnieść sukces.
Magdalena Irzycka