Wzrost sprzedaży nowych aut w Polsce

skoda d sporteuroNawiązując do danych CEP (Centralnej Ewidencji Pojazdów), w lipcu 2013 roku w Polsce zarejestrowano 24 835 samochodów osobowych. To wzrost aż o 19,23% w stosunku statystyk z poprzedniego roku. Czy to odrodzenie polskiego rynku?

Co więcej, wzrosła również sprzedaż po siedmiu miesiącach. Według CEP, od początku roku zarejestrowano w Polsce 172 325 samochodów osobowych, o 1,65% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego roku.

Pojawia się pytanie, czy w związku ze wzrostem liczby rejestracji samochodów osobowych, polski rynek również przybierze na sile? Instytut Samar twierdzi, że na optymizm w tym temacie, jest jeszcze za wcześnie, gdyż wzrost rejestracji, może być spowodowany dwoma głównymi czynnikami: rejestracją dealerów aut „na siebie” oraz reeksportem samochodów, z których część rejestrowana jest tymczasowo na terenie Polski, a następnie sprzedawana za granicę.

Portal Samar.pl twierdzi, iż reeksportowi sprzyja słaby złoty. IBRM Samar szacuje, że skala tego zjawiska w tym roku może przekraczać poziom 10%. Reeksport co prawda poprawia statystyki sprzedaży poszczególnych marek, ale nie wpływa, szczególnie w dłuższym okresie, na ożywienie polskiego rynku.

Jeśli chodzi o najbardziej popularne marki w Polsce, to tytuł lidera niezmiennie zachowuje Skoda. W 2013 roku klienci kupili i zarejestrowali 21 427 aut tej marki, o 0,06% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Udział Skody w polskim rynku samochodów osobowych wyniósł 12,43%. Na pozycji wice lidera utrzymał się Volkswagen, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 16 060 sztuk, o 18,52% więcej niż w analogicznym okresie 2012 roku. Na trzecim miejscu jest Toyota. W 2013 roku klienci japońskiego producenta zarejestrowali 13 455 samochodów, o 8,00% więcej niż przed rokiem.

Źródło: Samar.pl

Joanna Łuszczykiewicz

ZOSTAW ODPOWIEDŹ