Skrzyżowanie dziesięciolecia

Znamy już program X edycji stołecznego festiwalu Skrzyżowanie Kultur. W tym roku między 24 a 28 września pod Pałacem Kultury zagrają artyści z czterech kontynentów.

festiwal zda Life4style

Dziewięć lat, stu siedemdziesięciu siedmiu artystów i grup z sześćdziesięciu krajów – to dotychczasowy bilans Skrzyżowania Kultur. W tym roku festiwal obchodzi dziesiątą rocznicę. Prezentujemy muzykę jakiej słucha świat, ale nie tę z list przebojów – mówi Marta Dobosz, członek Rady Programowej – Pokazujemy, że świat jest różnorodny i pełen niesamowitych rytmów, tradycji i historii przekazywanych z pokolenia na pokolenie. Nieustanie przypominamy, że w globalizującym się świecie ważne jest poszukiwanie korzeni.

Myślą przewodnią jubileuszowej edycji jest hasło „Legendy i odkrycia”. Pierwszy dzień otworzy madagaskarski duet: gitarzysta Claude Teta i wokalista Kira. Wykonają własne kompozycje, osadzone w tsapiky – tradycyjnej muzyce Głębokiego Południa Madagaskaru. Głównym daniem wieczoru będzie kolejny duet, tym razem z RPA: legenda – jazzowy trębacz Hugh Masekela i odkrycie – afro-soulowa wokalistka Nomfusi. Łączy ich to, że oboje w swojej twórczości często nawiązują do problemów społecznych Afryki. Natomiast różni ich staż i doświadczenie. Siedemdziesięciopięcioletni Masekela jest wirtuozem trąbki i skrzydłówki, pionierem fusion i afro jazzu. Ma na koncie ponad 40 albumów, koncertował m.in. ze Steviem Wonderem, U2, Waynem Shorterem i Paulem Simonem. Nomfusi zaczęła występować 5 lat temu, ma na koncie 2 albumy i dobrze zapowiadającą się karierę przed sobą. Doświadczenie spotka się z młodą energią – mówi Maria Pomianowska, dyrektor artystyczna festiwalu. A Maciej Szajkowski, członek Rady Programowej podsumowuje: Legendy przynoszą satysfakcję, odkrycia – zaskoczenie. A zatem to spotkanie tego co najlepsze z tym, co nieznane. Esencja Skrzyżowania Kultur.

Drugi dzień festiwalu to projekt Sounds Like Poland, którego celem jest pokazywanie polskiej muzyki światu. Rozpocznie go konferencja poświęcona miejscu muzyki etnicznej w dzisiejszej branży muzycznej. Panele dyskusyjne odbędą się w Muzeum Historii Żydów Polskich, a ich tematy to: Jak uczynić muzykę etniczną częścią kultury popularnej? oraz Muzyka świata w tradycyjnych i nowych mediach. O 19 wystąpią polscy artyści world music: polsko-ukraińskie trio Dagdana, Mosaik, karpacka Kapela Maliszów, etniczno-jazzowi Chłopcy Kontra Basia, Sutari, kwartet miejskiego folku Zbuntowana Orkiestra Podwórkowa Hańba! oraz tranowy kolektyw Studium Instrumentów Etnicznych. Tego dnia wstęp do festiwalowego namiotu jest bezpłatny.

Kolejne dni przeniosą słuchaczy na inne kontynenty. Trzeciego dnia zagra południowokoreański duet (SU:M), używający tradycyjnych Korańskich instrumentów i król abisyńskiego soulu, niekwestionowana legenda, etiopski wokalista Mahmoud Ahmed. Przedostatni dzień to występ Ze Louisa, wokalisty z Republiki Zielonego Przylądka, który dla słuchaczy z całego świata został odkryty w wieku sześćdziesięciu lat. Po nim wystąpi brazylijska grupa Barbatuques, jeden z najoryginalniejszych projektów na całym festiwalu. Założona przez Fernando Barbę grupa, jako głównego instrumentu używa własnych ciał – klaszcząc, stepując, kląskając, wystukując rytmy o uda i policzki. Ich twórczość to wynik lat poszukiwań i pracy naukowej założyciela oraz suma doświadczeń członków zespołu. Taniec, śpiew, perkusja ciała – to wszystko składa się na ich unikalne brzmienie.

W finale wystąpi irański kolektyw Rastak. Tworzy go dwudziestu absolwentów najlepszych irańskich uniwersytetów, których celem jest zbieranie, nagrywanie i wykonywanie tradycyjnej perskiej muzyki. Materiał zbierają w terenie, na irańskiej prowincji, używają tradycyjnych perskich instrumentów. Ostatni wykonawca to włoski kwartet Mascarimri. Wykonuje pochodzącą z Apulii muzykę pizzica pizzica. Łączy ludowe instrumenty (np. tamburreddhu, pochodzący z Salento w Apulii tamburyn) z nowoczesnymi brzmieniami elektrycznej gitary i syntezatora.

Koncerty to nie jedyna atrakcja Skrzyżowania Kultur. W czasie festiwalu odbędą się warsztaty. W piątek 26 września Gerald Seligman, dyrektor wykonawczy National Recording Preservation Foundation poprowadzi zajęcia na temat: Jak zaistnieć na rynkach zagranicznych? Oprócz tego zespół Barbetuques będzie uczyć chętnych jak używać swojego ciała jak instrumentu. Tematy zajęć to: techniki body percussion,  rytmy brazylijskie, body percussion i głos, body percussion i taniec, vocal percussion. Warsztaty są dodatkowo płatne, zapisy ruszą 25 sierpnia.  

Karnet na wszystkie dni festiwalu kosztuje 130 zł, a pojedynczy bilet 40 zł, do nabycia w biurze festiwalowym przy ulicy Marszałkowskej 77/79, w salonach Empik lub na www.ebilet.pl. Dla dzieci do lat 3 wstęp wolny.

Michał Mościcki

ZOSTAW ODPOWIEDŹ