Najbardziej kontrowersyjne kampanie reklamowe w historii mody
Ludzie łakną sensacji. Miło czyta się rzeczach ładnych, jednak to kontrowersje przykuwają największą uwagę. I choć branża mody w kwestii produkcji coraz bardziej stawia na etyczność, to doskonale zdaje sobie sprawę, że nic nie sprzeda marki tak, jak skandal.
Nieetyczne, wulgarne, seksistowskie. Szokujące do takiego stopnia, że aż zabraniane i wycofywane, a co najciekawsze, przynoszące więcej zysków niż strat. Poznaj najbardziej kontrowersyjnie kampanie w historii mody, które rozpaliły całą branżę do czerwoności!
Punkt G według Gucci
Kampania z 2003 roku „Public Enemy” domu mody Gucci wstrząsnęła światem. Stworzona w współpracy Toma Forda z fotografem Mario Testino odbiła się głośnym echem. W obecnych, wyzwolonych czasach zdjęcie wzbudza raczej zachwyt. Ówcześnie jednak kampania została uznana za wręcz podłą, ordynarną oraz poniżającą kobiety, przez co nigdy nie ujrzała świata dziennego w Wielkiej Brytanii.
Seks zabawka od Toma Forda
W 2007 roku projektant wydał na świat pierwszy zapach dla mężczyzn sygnowany swoim nazwiskiem. Perfumy odniosły wielki sukces, jednak z mniejszą sympatią spotkała się promująca je kampania reklamowa. Zdjęcia wykonane w współpracy z równie kontrowersyjnym Terrym Richardsonem, przykuły ogromne zainteresowanie mediów. Tom Ford obnażył kobiece ciało, a umieszczając flakon pomiędzy nagimi piersiami czy udami, nadał zapachowi funkcję seks gadżetu. Koniec końców, reklama została uznana za perwersyjną i pornograficzną, przez co jej publikowanie zostało zakazane w wielu krajach.
Modne ćpunki Sisleya
Zdjęcia do kampanii „Fashion Junkie” wykonane przez Taurusa wywołały falę skrajnych emocji. Co prawda, na stole zamiast kokainowych kresek leży biała sukienka, a kolejna fotografia z sesji przedstawia modelkę „spijającą” krwistą satynę, która wylewa się z przewróconego kieliszka od wina. Dla świata przekaz był jasny. Marce zarzucono promowanie używek i zachęcanie do alkoholu oraz narkotyków. Reklama została jedną z wielu zakazanych w branży mody.
Zbiorowy gwałt we włoskiej modzie
Miał być erotyczny sen i seksualna fantazja. Wyszedł zbiorowy gwałt, który poruszył świat mody i polityki. Kampania Dolce & Gabbana z 2007 spowodowała lawinę krytyki. Na nic zdały się tłumaczenia i przeprosiny, na duecie projektantów nie pozostawiono suchej nitki. Zdjęcia reklamowe uznano za przedstawiające przemoc i zbiorowy gwałt na kobiecie. Oburzyli się Hiszpanie oraz włoscy politycy. Zabroniono publikowania kampanii, a od tego czasu skarceni kreatorzy mody zdecydowali się przedstawiać jedynie piękne, rodzinne i prawdziwie włoskie obrazki.
Martwe modelki Marca Jacobsa
Zamyślona, wręcz smutna Miley Cyrus, upozorowana na martwą, leżąca rudowłosa piękność i stojąca w oddali zombi dziewczyna. Według fotografów oraz projektantów tego typu niepokojące, mroczne zdjęcia mają ogromną wartość estetyczną i świetnie sprzedają produkt. Prowokacyjna kampania Marca Jacobsa z 2014 roku, wywołała na nowo dyskusję o uprzedmiotawianiu kobiet oraz ich wizerunku w historii fotografii mody.
Czworokąt Diesela
Diesel słynie z seksualnych, kontrowersyjnych sloganów i reklam. Jednak żadna z nich nie wywołała takiej burzy, jak ta z 2007 roku. Czarnoskóry mężczyzna z opuszczonymi dżinsami, opleciony trzema parami, białych kobiecych nóg, ubranych jedynie w kowbojki. Pierwsze skojarzenie? Czworokąt. Marka za pomocą reklamy zwróciła uwagę na problem płci, seksualnych przywilejów oraz rasowości. Nie spodobało się to feministkom, które uznały kampanię za szowinistyczną i bezczelną, wszczynając walkę o zakazanie jej publikowania.
Benetton bez nienawiści
United Colors of Benetton znany jest z kwestionowania norm politycznych i społecznych. Reklamy tworzone przez kontrowersyjnego fotografa Oliviero Toscani, przeszły do historii jako nowatorskie. W 2011 roku marka wypuściła kampanię UnHate. Przedstawiała ona fotomontaże, w roli głównej z całującymi się politykami, głowami państw oraz religii. Biały Dom oraz Watykan nie poparli tego sposobu promowania pokoju na świecie. Benetton przeprosił i wycofał zdjęcie z papieżem, osiągając tym samym rozgłos w mediach na całym świecie.
W dzisiejszych czasach szok jest jednym z najbardziej skutecznych języków przekazu. Dlatego też projektanci tak chętnie go wykorzystują. Dzięki kontrowersjom wprowadzają zamieszanie w na co dzień pięknym świecie mody i skupiają wzrok tych, którzy z modą nie mają nic wspólnego.
Autor: Karina Sulich