KURZ / DUST / غبار

Nowy Sezon w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski rozpoczyna się z rozmachem. Od 4 września będzie można podziwiać wystawę międzynarodową pt. „Kurz / Dust / غبار”, podczas której zobaczymy prace 23 artystów z Bliskiego Wschodu i Europy.

Neda Razavipour, Podróżujące części / fot. materiały prasowe

Organizatorzy wystawy postawili na różnorodność twórców i uniwersalność treści. Do współpracy zaprosili artystów z Belgii, Iranu, Kuwejtu, Libanu, Pakistanu, Polski i Zjednoczonych Emiratów Arabskich, wywodzących się z różnych pokoleń i środowisk. Przed nimi postawiono jedno zadanie – próbę zdefiniowania kurzu, zarówno w wymiarze dosłownym, jak i metaforycznym.

Kurz to coś wszędobylskiego, jest wszędzie i jest wszystkim, jak pył na pustyni i zapylone powietrze miast. Ten sens wybrzmiewa najbardziej w arabskim i perskim słowie „ghobar”. Polskie słowo w pierwszym skojarzeniu przywołuje ponawianą wciąż pracę usuwania kurzu i jego ciągłego wytwarzania; angielskie „dust” – cząsteczkę na granicy widzialności, ziarno, zmysłowe i nieprzedmiotowe jednocześnie. Jest w nim coś nieprzyjemnie realnego, ale jednocześnie absolutnie podstawowego – mówi kuratorka wystawy Anna Ptak.

Charbel Joseph H. Boutros, Mieszanina wody Liban-Izrael / fot. materiały prasowe

Część prezentowanych prac powstała specjalnie na potrzeby tej wystawy. Ali Cherri (Liban) pokaże instalację multimedialną inspirowaną powojennym zdjęciem zniszczonej Warszawy jako uprzątniętego gruzowiska z ocalałym Kościołem św. Augustyna. Celem Pomnika kurzu nie jest jednak upamiętnienie przeszłości, ale pokazanie pełnego niepewności stanu przejściowego, w jakim znajdowało się miasto po Powstaniu Warszawskim. Vartan Avakian (Liban) przygotował miniaturową rzeźbę z kryształów wytrąconych z organicznych śladów zachowanych w wodzie, pobranej z różnych ikonicznych miejscach świata – w tym z monumentalnego wieżowca Khalifa w Dubaju i warszawskiego Pałacu Kultury i Nauki. Barbad Golshiri (Iran) dotyka natomiast wątków ostatecznych. Na wystawie będzie można zobaczyć jeden ze stworzonych przez niego nagrobków – „Grób bez tytułu”. To szablon, który Golshiri wykonał dla rodziny, której zmarłemu odmówiono oficjalnego pochówku w Iranie. Odwzorowywanie go sadzą służy upamiętnieniu – wciąż od nowa – osoby skazanej na zapomnienie. Mikołaj Grospierre w serii zdjęć przywołuje pracę japońskiego artysty Noriyuki pt. „Materia i umysł”. Wielki basen wypełniony ropą naftową, wystawiony w Muzeum Sztuki Współczesnej w Teheranie, przez lata był lustrem, w którym odbijała się polityka kulturalna władz Muzeum. Kolekcję sztuki Zachodu, zgromadzoną przez Muzeum, Guardian opisywał jako „największą i najbardziej znaczącą poza Europą i Ameryką”. Jednak ze względów obyczajowych zamknięta jest w magazynie i niedostępna dla zwiedzających. W swoich zdjęciach Grospierre podejmuje wątki obecne u Haraguchiego, nadając im współczesny kontekst, obrazując dojmującą pustkę, odbijaną przez dzieło Japończyka. Wojciech Pustoła podczas trwania wystawy zrealizuje performance „Cięcie”, w trakcie którego przy pomocy szlifierki zmieni blok marmuru w tytułowego bohatera wystawy – kurz. Mieszkający i tworzący w Warszawie belgijski artysta Jurgen Ots pokaże wielkoformatowe kolaże stworzone z grzbietów książek. Kolaże te powstały w wyniku fascynacji Otsa polskim zwyczajem wieszania firanek w oknach – w ich strukturach i formach dopatrzył się abstrakcyjnych wzorów, które postanowił odtworzyć za pomocą papieru.

Vartan Avakian, Opadające chmury gazu i pyłu / fot. materiały prasowe

Vikram Divecha, Stosy negatywów (odpadów przemysłowych) / fot. materiały prasowe

Podczas wernisażu wystawy, który odbędzie się 4.09 o godz. 18:00, wystąpi libański zespół Praed, tropiący wątki transowe w stylistyce arabskiej muzyki popularnej, free jazzie i elektronice.

Artyści: Mona Aghababaee (Iran), Nazgol Ansarinia (Iran), Caline Aoun (Liban), Mehraneh Atashi (Iran), Vartan Avakian (Liban), Nasser Bakhshi (Iran), Charbel-joseph H. Boutros (Liban), Ali Cherri (Liban), Vikram Divecha (Zjednoczone Emiraty Arabskie), Negar Farajiani (Iran), Barbad Golshiri (Iran), Mikołaj Grospierre (Polska), Mireille Kassar (Liban), Ali Kazim (Pakistan), Komuna// Warszawa (Polska), Mehreen Murtaza (Pakistan), Jurgen Ots (Belgia), Monira Al Qadiri (Kuwejt), Wojciech Pustoła (Polska), Neda Razavipour (Iran), Lorde Selys (Belgia), Iza Tarasewicz (Polska).

Wystawa potrwa do 15 listopada.

Źródło: materiały prasowe organizatora.

____________________

Zapraszamy również do polubienia naszego profilu na Facebooku oraz zapoznania się z ofertą naszego sklepu internetowego.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ