kapelusz - sporteuro

Kapelusze mają dusze

kapelusz - sporteuro„Kapelusze, kapelusze, latające talerzyki jak ze snu. Kapelusze, kapelusze, tu na rondzie ma pierwszeństwo uśmiech mój (tak, tak!). Gdy czasem mam nastrój ponury, to mówią mi: głowa do góry! (…) Kapelusze są zawsze tak piękne i młode i mają swój wpływ ma pogodę.” Po słowach Majki Jeżowskiej, trudno mówić o kapeluszach bez emocji.

Tytułem wstępu: kapelusze to pozornie zwykłe nakrycia głowy, składające się z ronda i główki wykonanej z szerokiej gamy materiałów. Najczęściej wykonane są z filcu, słomy lub skóry. Spotykane są w wersji damskiej, męskiej i dziecięcej. Ich kształt i fason ściśle nawiązuje do mody danej epoki.

Popularne odmiany kapeluszy to: kapelusz2 - sporteuro

Bikorn tzw. dwuróg to kapelusz o szerkoim rondzie, z przednią i tylną częścią zawiniętą do góry i spiętą razem, tworząc w ten spsoób nakrycie w kształcie soczewki. Na przodzie dodatkowo ozdobiony kokardami w barwach narodowych. Bikorn był używany jako element stroju wojskowego w XVIII i XIX wieku w Europie i Ameryce Północnej. Można było go złożyć i włożyć pod ramię. Najczęściej kojarzony z Napoleonem Bonaparte. W Polsce bikorny były używane przez oficerów w czasie insurekcji kościuszkowskiej oraz żołnierzy Księstwa Warszawskiego i Królestwa Polskiego.

Cylinder to rodzaj wysokiego, sztywnego kapelusza z główką w kształcie walca i wąskim rondem. Przeważnie jest robiony z atłasu czarnego. Cylinder był popularny na przełomie XIX i XX wieku. Stał się znakiem rozpoznawczym prezydenta Abrahama Lincolna. Obecnie jest bardzo rzadkim dopełnieniem stroju wieczorowego.

kapelusz3 - spoprteuroFedor to rodzaj kapelusza filcowego z rondem i wklęsłą fałdą wzdłuż główki. Powstał w pierwszym dziesięcioleciu XX wieku. Takiego kapelusza używali The Blues Brothers i gwiazda popu Michael Jackson.

Kłobuk w języku staropolskim oznaczał kapelusz. Jest to miękkie, filcowe nakrycie głowy noszone tylko i wyłącznie przez górali.

Melonik to kapelusz męski z niewielkim rondem o podwiniętej do góry krawędzi i wypukłym półkulistym denkiem. Jego nazwa nawiązuje do owocu pochodzącego z suchych terenów Afryki i Azji. Wzrost ich popularności przypisuje się na XIX i XX wiek. Kapelusze tego rodzaju nosili agenci tajnej policji w Imperium Rosyjskim. Prócz tego,   melonik był elementarną częścią stroju urzędników londyńskiego, finansowo-handlowego „City”. Dzisiaj meloniki najchętniej są noszone przez boliwijskie kobiety, zwłaszcza andyjskie Indianki.

Panama to tradycyjny kapelusz robiony z liści łyczkowca plamiastego. Mimo swojej nazwy nie pochodzi z Panamy tylko z Ekwadoru. Największym producentem panam jest ekwadorskie miasto Cuenca.

Trikorn to nakrycie głowy z szerokim rondem podwijanym do góry w taki sposób, że tworzy kształt zbliżony do trójkąta – stąd nazwa. Różniły się często formą: od prostych z czarnego filcu, do ekstrawaganckich zdobionych srebrnym lub złotym obszyciem i piórami. W marynarce wojennej z przodu były ozdabiane kokardą lub innym symbolem narodowym. W Polsce trikorny stały się popularne w czasach saskich i epoce stanisławowskiej. Są one jednak używane do dziś, jako część stroju uroczystego pensjonariuszy Royal Hospital Chelsea oraz hiszpańskiej Guardia Civil.kapelusz6 - sporteuro

Słynna Coco Chanel lubowała się w kapeluszach, wyznaczając nowe trendy w paryskim świecie mody. Projektantka w 1909 roku zaczęła sprzedawać kapelusze własnych projektów, które kształtem przypominały hełm. Były to tzw. cloche. Chanel odniosła ogromny sukces, zyskując wiernych klientów z wyższych sfer. Do dziś jest postrzegana jako ikona klasy, stylu i kobiecości.

Trudno nie zgodzić się ze stwierdzeniem, że kapelusz posiada duszę. Kapelusz dodaje powabu, choćby najprostszej stylizacji. Stanowi dopełnienie każdej kompozycji ubioru w wersji sportowej czy eleganckiej, tym samym robiąc piorunujące wrażenie. Trzeba zatem stwierdzić: w kapeluszu się nie chodzi, w kapeluszu się wygląda.

Anna Tłustochowicz

Dodaj komentarz

547 More posts in Trendy category
Recommended for you
Skandynawska kultura pracy odpowiedzią na zmieniające się oczekiwania polskich pracowników

Prawie połowa Polaków uważa, że praca ma negatywny wpływ na ich zdrowie psychiczne, 60% żyje...