Trasa M–Z. Estrada sztuki nowoczesnej

Rozpoczęło się ciepłe lato 1971 roku. Marian Bogusz, założyciel legendarnej Grupy 55 i już wówczas jedna z najważniejszych postaci polskiego świata sztuki, oraz Jerzy Olkiewicz, przyjaciel artystów, publicysta, wielbiciel nowoczesności i grafik, po miesiącach przygotowań mogli przedstawić szerokiej publiczności artystyczne wizje trasy M–Z, przebiegającej od Muzeum Narodowego do Zalewu Zegrzyńskiego. Wedle ich założeń, sztuka miała wreszcie wyjść z muzealnych murów i swobodnie przeniknąć do przestrzeni miasta. Czy przedsięwzięcie się powiodło? Na to pytanie odpowie najnowsza wystawa Muzeum Narodowego w Warszawie, której otwarcie już 3 września.

R. i E. Nygowie, propozycja zagospodarowania Trasy Muzeum – Zalew Zegrzyński, MNW / fot. materiały prasowe

Bogusz i Olkiewicz zaprosili do współpracy artystów nie związanych wcześniej z Muzeum Narodowym, mobilizując tym samym środowiska wywodzące się z różnych warstw społecznych, pokoleń i dziedzin sztuki. Dzięki temu powstały plany artystycznego wykorzystania przestrzeni wokół gmachu, rozbudowy muzeum w kierunku skarpy wiślanej, zagospodarowania trasy prowadzącej w kierunku Zalewu Zegrzyńskiego i budowy w jego okolicach nowej filii muzeum. Plansze pokazane podczas wspólnej wystawy prezentowały pomysły, które dziś w większości możemy uznać za utopijne.

M. Bogusz, projekt wejscia do Muzeum Narodowego od strony Alei Jerozolimskich, MNW / fot. materiały prasowe

Patrząc na skalę i rozmach „Trasy MZ” można odnieść wrażenie, że część z tych projektów miała pozostać jedynie konceptami, niespełnionymi potencjalnościami. Bo czy wyobrażamy sobie tunele dźwiękowe we wsi Rembelszczyzna? Albo pływającą na wodzie filię Muzeum? Reszta może i tworzy konkretne propozycje artystyczne, ale chyba bardziej daje impuls do dyskusji, do wywołania fermentu – ocenia Łukasz Strzelczyk, jeden z kuratorów wystawy [źródło: materiały prasowe].

R. i G. Nygowie, projekt filii Muzeum Narodowego na Zalewie Zegrzyńskim, MNW / fot. materiały prasowe

Nad możliwością realizacji projektów debatowali wówczas znamienici specjaliści i goście, w tym architekt Jerzy Hryniewiecki i dyrektor Muzeum Narodowego Stanisław Lorentz. Dziś, ponad cztery dekady po tamtych wydarzeniach, Muzeum chce powrócić do dyskusji nad możliwością rozbudowania swoich gmachów i artystycznej ingerencji w przestrzeń publiczną.

T. Brzóskiewicz, J. Laudański, T. Wencel, plan zagospodarowania Trasy Muzeum – Zalew Zegrzyński, MNW / fot. materiały prasowe

Podczas wystawy, prócz oryginalnych plansz z 1971 roku, pokazany zostanie między innymi film dokumentalny z tamtego okresu, na którym uwieczniono artystów komentujących swoje projekty. Przy pomocy specjalnej aplikacji będziemy mieć również możliwość obejrzenia projektów formie już zrealizowanej.

T. Brzóskiewicz, J. Laudański, T. Wencel, projekt filii Muzeum Narodowego na Zalewie Zegrzyńskim, MNW / fot. materiały prasowe

Wystawie towarzyszy czasowa instalacja Katarzyny Przezwańskiej, zrealizowana w niecce nieczynnej fontanny na Dziedzińcu Głównym Muzeum. Instalacja, wykonana ze sztucznej, barwionej żywicy ma imitować wodę i wprowadzać do otoczenia nową nutę kolorystyczną. Praca Przezwańskiej jest nawiązaniem do modernistycznych projektów Bogusza i współpracujących z nim artystów.

M. Bogusz, propozycja zagospodarowania Trasy Muzeum – Zalew Zegrzyński, MNW / fot. materiały prasowe

Wystawa została przygotowana we współpracy ze Stowarzyszeniem Inicjatyw Twórczych „Trzecia Fala”. Będzie można ją podziwiać do 18 października.

____________________

Zapraszamy również do polubienia naszego profilu na Facebooku oraz zapoznania się z ofertą naszego sklepu internetowego.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ