Tajemnica nazw znanych firm
Gigantyczne koncerny, wielkie pieniądze i wpływy na całym świecie. Rynek elektroniczny już dawno został podzielony przez kilku znaczących graczy. Ich kampanie reklamowe docierają do każdego, a logo i nazwa stanowią nieodłączny element historii marketingu. W czym tkwi fenomen prostych, a tak wpadających do głowy nazw? Oto kilka podpowiedzi.
Samsung
Historia nazwy marki tego jednego z gigantów elektroniki jest dość prosta. W języku koreańskim słowo „Samsung” oznacza „trzy gwiazdki” i zostało wybrane do reprezentowania wartości, takich jak wielkość i potęga. Nazwa miała być uniwersalna i kojarzyć się z jakością, na początku nie wiadomo było czego. Pierwsze produkty firmy Samsung to na przykład suszone ryby, warzywa, makaron i owoce. Nikomu nie przyszło wtedy do głowy łączyć firmę z nowymi technologiami. Dziś, jak wiemy, Samsung jest najbardziej znany z wysokiej jakości smartfonów i innych urządzeń elektronicznych.
Nokia
To fińskie przedsiębiorstwo, podobnie jak Samsung, bardzo długo nie miało nic wspólnego z elektroniką. W 1865 roku powstało jako fabryka masy papierniczej. Następnie zajmowało się produkcją kabli i galanterii gumowej. Przedsiębiorstwo zaczęło używać nazwy Nokia po przeniesieniu produkcji do miasta Nokia w Finlandii. Po przeprowadzce przedsiębiorstwo weszło w branżę elektroniczną.
Apple
To bez wątpienia jedna z największych firm na świecie, Apple przyciąga sporo uwagi w dzisiejszych czasach i z pewnością zrewolucjonizowało podejście konsumenta do elektroniki. Kolejki ustawiające się po nowego Iphone’a, jak kiedyś po kiełbasę krakowską, to już norma. Jednak początki były trudne.
Kiedy Steve Jobs i spółka zaczynali musieli złożyć „fikcyjną propozycję nazwy firmy” dla celów służbowych. Panowie wykazywali się dużą kreatywnością i dystansem. Padały propozycje takie jak na przykład Matrix Electronics. Ostatecznie, po burzliwej debacie, przyjęto nazwę Apple Computer. Ponieważ nikt nie miał pomysłu na nic lepszego i nie zaprzątał sobie głowy wymyślaniem nazw, termin zgłoszeń upłynął, a Apple Computer zostało.
Computer rozumiemy, ale dlaczego Apple ? – Częściowo dlatego, że lubię dużo jabłek, a częściowo dlatego, że Apple wyprzedza Atari w książce telefonicznej, a ja pracowałem na Atari – wyjaśniał Jobs.
LG
Podobnie jak większość wielkich firm, LG Electronics zaczynało swoją działalność z inną nazwą i pomysłem. Ówczesna GoldStar powstała w następstwie wojny koreańskiej z zadaniem budowy urządzeń elektronicznych.
Firmą siostrzaną GoldStar była Lak-Hui (wymawiane „Lucky”). Tym sposobem powstała „Lucky GoldStar”. To ten transfer niewątpliwie przyczynił się do powstania marki, którą znamy do dziś. W 1995 roku GoldStar oficjalnie przyjęło logo i markę LG. Motywem promującym firmę jest hasło Life’s Good. Jak widać kombinacja liter L i G to konsekwentnie promowany przez producentów produkt.
Katarzyna Mierzejewska