Primark wchodzi na nowe rynki
Brytyjska sieciówka specjalizująca się w sprzedaży taniej odzieży planuje wejść w tym roku na amerykański rynek. Primark chce do przyszłorocznej wiosny otworzyć 11 sklepów za oceanem. Eksperci oceniają te plany jako niełatwe zadanie. Największej brytyjskiej firmie odzieżowej – Marks and Spencer – przedsięwzięcie to się nie powiodło. Zobaczymy, czy dyskont zrealizuje swój american dream.
Założona przez Arthura Ryana w 1969 roku w Dublinie marka Primark, za pośrednictwem 275 sklepów rozlokowanych w dziewięciu krajach, osiąga obecnie sprzedaż na poziomie 4,3 mld funtów rocznie. Zdaniem ekspertów, jeżeli rynkowe tendencje się utrzymają, Primark w ciągu dwóch lat osiągnie wyniki równe z odzieżowym liderem w Wielkiej Brytanii – Marks and Spencer. Drogą ku temu może okazać się wejście na rynek, na którym Marks and Spencer poległ – Stany Zjednoczone. W 2015 roku Primark planuje otwarcie pierwszego swojego sklepu w Bostonie. Na wiosnę 2016 roku produkty marki mają być już dostępne w 11 sklepach za oceanem.
Wejście i utrzymanie się na amerykańskim rynku będzie wyzwaniem dla brytyjskiej marki. Primark chce podążyć śladami innych europejskich sieciówek – szwedzkiego H&M-u (318 sklepów w USA) i hiszpańskiego Inditexu (50 sklepów w Stanach, z czego 48 pod szyldem Zara). Największe wyzwanie dla marki to konkurencja ze strony amerykańskich dyskontów odzieżowych – Forever 21 i Target – oraz stworzenie własnej sieci magazynów. Dyrektor ds. rozwoju – Breege O’Donoghue dostrzega przyjazne marce uwarunkowania w podobnym klimacie oraz licznych związkach kulturowych między Wielką Brytanią i Irlandią a północno-wschodnim obszarem Stanów Zjednoczonych, gdzie planowane są otwarcia sklepów Primark.
Inwestycja przewidywana jest na 340 mln dolarów, co wydaje się niewielką kwotą w obliczu wycenianego na 2 biliony dolarów rynku odzieżowego w Stanach Zjednoczonych. Aktualna strategia sprzedażowa Primarku to stargetowanie oferty na klientów w młodym wieku, produkowanie ograniczonych rozmiarowo linii, nowy asortyment pojawiający się w sklepach każdego tygodnia oraz przede wszystkim niska cena produktów. Zobaczymy, czy strategia ta sprawdzi się również za oceanem.
___________________
Zapraszamy również do polubienia naszego profilu na Facebooku oraz zapoznania się z ofertą naszego sklepu internetowego.