Powódź w edukacji – wsparcie psychologiczne ważniejsze niż realizacja programu
W związku z powodzią kilkaset przedszkoli i szkół, zostało zamkniętych, a zajęcia dydaktyczne zostały zawieszone dla kilkunastu tysięcy uczniów. Sytuacja jest trudna. Wiele placówek edukacyjnych jest zniszczonych – zalane zostały sale lekcyjne, podręczniki i pomoce dydaktyczne. Jak wyglądać będzie powrót do szkół dzieci z terenów dotkniętych wielką wodą? Na to pytanie odpowiada Karolina Pol, dyrektor Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli.
Dzieci z zalanych terenów są aktualnie zajęte pomocą w uprzątaniu skutków zniszczeń. Pomagają rodzicom w uporządkowaniu nie tylko przestrzeni, domu, ogrodu, lecz także w ułożeniu sobie życia na nowo. Gdy w końcu uczniowie zaczną wracać do szkół, priorytetem powinno stać się wsparcie emocjonalne uczniów. Każdego z nich ta sytuacja indywidualnie dotknęła. Każdy ma w sobie całą gamę emocji, nawet jeżeli są wyrażane na różne sposoby.
– Zdecydowanie trzeba będzie zbudować taką bezpieczną przestrzeń dla uczniów, która pozwoli im wyrazić swoje emocje. Nie wyobrażam sobie, by po takiej traumie i po tak trudnych doświadczeniach spotkać się ze sobą, gdy szkoła zostanie otwarta po kilku dniach czy tygodniach i nie wyobrażam sobie, żeby zacząć zajęcia po prostu tak standardowo „dzień dobry”, „lekcja”, „temat”. Dobrze, żeby nauczyciele też inicjowali właśnie rozmowy na ten temat, mówiąc na początku, jakie oni mają przeżycia, jakie są w nich emocje, ponieważ dzieci od razu też będą mogły zidentyfikować i utożsamić się z tym, że to, co one przeżywają jest ważne i istotne dla osób dorosłych – mówi Karolina Pol.
Lekcja empatii
Przez ostatni tydzień powódź była na ustach wszystkich – nie tylko tych, z terenów dotkniętych żywiołem, lecz także osób w innych, „bezpiecznych”, częściach kraju. Dzieci i młodzież również słyszały o tym, jak żywioł przetaczał się przez kolejne regiony polski. Eksperci podkreślają, że taka sytuacja to prawdziwa lekcja empatii.
– To empatia prowadzi do tego, że ci, którzy nie doświadczyli powodzi angażują się w pomoc charytatywną. Zbiórki prowadzone są w placówkach oświatowych, dzięki czemu uczniowie otrzymują naoczny przykład tego, czym są kompetencje miękkie i do czego są potrzebne. Uczą się współpracy i wyrabiają w sobie poczucie wspólnoty – podkreśla Karolina Pol. – Pamiętajmy również, że nauczyciele z regionów nie dotkniętych kataklizmem powinny tak samo jak ci z zalanych placówek rozmawiać o tej sytuacji z dziećmi i młodzieżą. Uczniowie obserwują przecież, tak jak ich rodzice, rozwój sytuacji i czują w sobie wewnętrzny niepokój, z którym wielu nie jest w stanie sobie poradzić. Kadra pedagogiczna powinna dawać im odpowiednie wsparcie – rozmawiać i „wyjaśniać” sytuację – dodaje ekspertka.
—
Kontakt dla mediów:
Maria Strużkiewicz
m.struzkiewicz@agencjafaceit.pl
+48 606 702 770
Account Manager
Agencja Face It!
Karolina Pol jest ekspertem edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz dyrektorem Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli EduKaPol Szkolenia. Od 13 lat związana z edukacją – pracowała jako nauczycielka języka polskiego i wiedzy o kulturze. Pełniła także funkcję dyrektorki żłobka i przedszkola. Od 11 lat prowadzi szkolenia dla nauczycieli wszystkich etapów edukacyjnych i pomaga im wprowadzać innowacyjne metody edukacyjne. Spędziła ponad 2 000 godzin prowadząc szkolenia stacjonarne, a w kursach on-line jej autorstwa wzięło udział ponad 30 000 uczestników.
Karolina Pol jest laureatką prestiżowych nagród czasopisma Business Woman&Life w kategorii „Lider wdrażania innowacyjnych metod edukacyjnych” oraz wyróżnienia Złote Orły Edukacji. Jako ekspert była również zaangażowana w emitowany na antenie TVP program „Wielka Matura Polaków”. Na co dzień współpracuje przy redakcji i opiniowaniu podręczników, pomocy naukowych i innych materiałów dydaktycznych czy gier planszowych z wydawnictwami takimi jak Wydawnictwo PWN, Wydawnictwo Nasza Księgarnia, Wydawnictwo Babaryba, czy WSiP.
Prywatnie Pani Karolina jest mamą trójki dzieci – ośmioletniego Kuby, czteroletniego Bartka i dwuletniej Natalki. Na co dzień wspiera ich wszechstronny rozwój między innymi spacerując, czytając i grając w gry planszowe. Wszystkie materiały edukacyjne oraz metody polecane w trakcie szkoleń Pani Karoliny są zawsze sprawdzone i bliskie temu, co praktykuje prywatnie.
Niepubliczny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli EduKaPol Szkolenia powstał w 2024 roku. Placówka prowadzi szkolenia stacjonarne i kursy online wspierające kadrę pedagogiczną w poszerzaniu warsztatu i pokazujące, jak zastosować w praktyce innowacyjne metody edukacyjne w sposób atrakcyjny dla uczniów. Na szkoleniach prowadzonych przez dyrektor Karolinę Pol nauczyciele dowiadują się również jak zaplanować i zorganizować pracę tak, aby przygotowanie zajęć dydaktycznych nie było uciążliwe, a ich efekty wpływały na wszechstronny rozwój uczniów. Na szkoleniach wiedza teoretyczna łączona jest z praktycznymi przykładami, a prowadząca bazuje na swoim wieloletnim doświadczeniu.
Więcej informacji na: https://edukapol.pl/ oraz https://www.facebook.com/edukapol.