Polska moda na modę
Polacy nie tyle są modni, ile modna jest u nas moda. Interesujemy się trendami, wydajemy coraz więcej na ubrania i dodatki oraz wiemy, czego zakładać nam nie wypada. Takie wnioski płyną z najnowszego raportu Mobile Institute na zlecenie Allegro, czyli „Polska Strojna. Zainteresowanie modą i zakupy modowe Polaków”. Co mówi o nas i naszym rozumieniu stylu raport, a jak z tą modą jest w Polsce w rzeczywistości?
Raport „Polska Strojna” to jak do tej pory największe badanie zainteresowania modą w naszym kraju. Jak na dłoni widać, że robienie w Polsce takich badań ma sens, ponieważ aż 68% z nas deklaruje zainteresowanie modą (zdecydowane zainteresowanie pojawia się natomiast u 13% Polaków). Wśród kobiet wynik ten jest znacznie wyższy – 84%. Niemal połowa mężczyzn (49%) również interesuje się modą. Wśród osób w wieku 15-18 lat wyniki są niemal równe u obu płci. Co ciekawe, największy odsetek zainteresowania trendami zanotowano wśród kobiet i mężczyzn powyżej 64 roku życia. Dlaczego? Ponieważ różne grupy wiekowe inaczej definiują zainteresowanie modą. Dla młodych osób taka deklaracja wiąże się z pewnym zaangażowaniem – np. stałym śledzeniem zagranicznych trendów lub chodzeniem na rodzime pokazy mody. Dla osób starszych wystarczające jest przeglądanie kolorowej prasy. Jak się okazało, największy poziom zainteresowania modą wcale nie dotyczy konsumentów w dużych miastach. Niemal 80% mieszkańców wsi zadeklarowało zamiłowanie do mody.
Naszym zdaniem, ubiór jest metodą na wyrażanie siebie, a chcąc podkreślić swój indywidualizm, coraz częściej sięgamy po niszowe i lokalne marki. Polacy umiejscawiają Warszawę na 6. miejscu największych światowych stolic mody. Wyprzedza ją tylko Paryż, Mediolan, Nowy Jork, Londyn i Barcelona. Z tej części badania wynika również, że nie doceniamy rosnącego znaczenia azjatyckich rynków mody.
80% Polaków uważa, że codzienny wygląd jest ważnym aspektem naszego życia. Najważniejszy jest on oczywiście dla kobiet, jednak coraz więcej mężczyzn w Polsce zaczyna doceniać potencjał dobrego wyglądu. Polacy uważają, że ubiór wiele o nas świadczy i jest elementem, który pozwala wyrazić swoją indywidualność. Większość z nas podkreśla, że wie, co o naszym sposobie ubierania się myślą znajomi i bliscy. Ponad połowa Polaków stwierdza, że ich otoczenie postrzega ich za ludzi dobrze ubranych. Co ciekawe, choć nasz kraj może słynąć z krytycyzmu, styl rodaków oceniamy nad wyraz (być może pochopnie) dobrze. Na pytanie „czy według Ciebie kobiety w Polsce są dobrze ubrane” aż 80% badanych odpowiedziało twierdzącą. To samo pytanie, jednak w stosunku do stylu mężczyzn, uzyskało 65% odpowiedzi pozytywnych, co również wydaje się być nader wysokim wynikiem. Polacy wskazali też, że swoje modowe inspiracje, oprócz magazynów modowych, najczęściej czerpią z ciekawego stroju osób spotkanych na ulicy.
W szafach Polaków króluje wygoda, klasyka i sprawdzone zestawy ubrań. Uważamy, że buty wiele świadczą o dobrym stylu, a zegarek pokazuje status materialny jego właściciela. Czujemy się bezpiecznie w bezpiecznych kolorach. Kochamy czerń, lubimy granat, grafit i indygo. W naszym kraju najmodniejszym dodatkiem okazuje się być smartfon. Zaraz za nim uplasowały się zegarek i okulary, a duża część badanych wskazała obrączkę za preferowany, modny dodatek. Najwyraźniej małżeństwo w Polsce nie wychodzi z mody.
Wiemy już co wypada, a co zdaniem Polaków jest w złym tonie? Tu jednogłośnie zwyciężają skarpetki założone do sandałów. Kolejne faux pas to: wystająca (np. ze spodni) bielizna, trampki w zestawieniu z sukienką, adidasy do garnituru, przebywanie na spotkaniach w okularach przeciwsłonecznych oraz słynne, białe kozaczki. Najmniej stanowcze wobec tego co wypada, a czego nie należy nosić, okazały się osoby dojrzałe – powyżej 55 roku życia. W grupie wiekowej 25-34 lata granice dobrego smaku są najbardziej sztywne.
A jak wyglądają nasze wydatki na modę? Choć kobiety kupują częściej, ostatecznie to mężczyźni wydają na ubrania więcej. Panowie stawiają na jakość produktów, które po zniszczeniu często zastępują podobnymi lub takimi samymi. Najczęściej ubrania kupujemy raz na kwartał, a moda w naszym budżecie domowym wynosi 10-25%. Coraz częściej nasze zakupy przenosimy do sieci, w której króluje serwis Allegro zagospodarowujący obecnie połowę polskiego rynku sprzedaży internetowej w kategorii moda. Najczęstszymi klientami tego typu stron są mieszkańcy wsi, którzy nie zawsze mają dostęp do szerokiego wyboru sklepów stacjonarnych i centrów handlowych. Polacy stanowią jedną z najbardziej wrażliwych cenowo nacji w Europie. Jesteśmy klientami porównującymi ceny produktów oraz czekającymi na wyprzedaże i promocje. Atrakcyjna cena to numer 1 na liście najbardziej pożądanych przez nas cech marki.
Wychodzi zatem na to, że Polacy to naród niezdecydowany. Chcemy się wyróżniać, ale boimy się kolorów i cenimy klasykę. Oczekujemy jakości, choć wciąż najważniejsza jest dla nas cena. Lubimy podpatrywać ciekawe stylizacje, jednak i tak najczęściej sięgamy po sprawdzone zestawy. I choć nie można zjeść ciastka i mieć ciastka, powinniśmy się cieszyć, że poziom świadomości tego, jak istotnym elementem naszego codziennego życia jest schludny wygląd i modny strój, wzrasta w naszym kraju z roku na rok.
____________________
Zapraszamy również do polubienia naszego profilu na Facebooku oraz zapoznania się z ofertą naszego sklepu internetowego.