Hiromichi Sakamoto w Warszawie

Choć Hiromichi Sakamoto to artysta znany i ceniony na całym świecie, w Polsce nazwisko to wciąż jeszcze nie wybrzmiało z mocą, jaką bez wątpienia dysponuje. A do wybrzmienia  jest tu bardzo wiele – melodii, szumów i łomotów.

5kilokultury.pl 

Tym razem Sakamoto wystąpi w Warszawie jako jeden z gości Festiwalu Pięciu Smaków, jednak nieporozumieniem byłoby traktowanie go jako jednej z orientalnych ciekawostek z ekscentrycznego kraju po drugiej stronie globu. Hiromichi Sakamoto to wybitny muzyk i performer, który z niebywałą zręcznością wciąga odbiorców swojego przedstawienia w kolejne fazy intelektualnej i emocjonalnej gry, do której prowadzenia jedynie arbitralnie wybranym środkiem jest muzyka, wykonywana przez niego za pomocą preparowanej wiolonczeli, choć nie tylko. Wiertarka, bębny, szlifierka, piła, laptopy – to stali towarzysze jego koncertów. Ich siła leży w improwizacji, która oznacza w tym wypadku nie tylko swobodną grę stylami muzycznymi, ale także podważanie definicji tego, co nazywamy muzyką w ogóle.

 

Urodzony w 1952 roku w Hiroszimie Sakamoto jest dzieckiem swoich czasów i miejsca, w którym przyszło mu doskonalić się jako artysta. Japońska scena muzyki eksperymentalno-improwizatorskiej, z której wyrosły takie zjawiska jak noise i ambient, począwszy od okresu powojennego, aż do czasów współczesnych, nie tylko konsekwentnie rozwijała się jako element tożsamości kulturowej Japończyków, ale w perspektywie globalnej stanowiła ważny czynnik w rozwoju muzyki elektronicznej i sztuki konceptualnej w ogóle. Hiromichi Sakamoto, jako artysta wychowany w estetyce minimalizmu, nietrwałości i niezdeterminowania, z wdziękiem posługuje się różnymi przeciwstawnymi konwencjami – muzykę w klasycznym jej rozumieniu, o często romantycznym, lirycznym brzmieniu, chętnie przełamuje agresywnym, ekspansywnym szumem industrialu. Wszystko to po to, by ostatecznie dokonać syntezy obu, zacierając granicę pomiędzy pełnym natarczywych dźwięków światem a artystyczną przestrzenią wytwarzaną podczas performance’u, czyniąc tym samym nieoczywistą różnicę pomiędzy słyszeniem (dźwięku) i słuchaniem (muzyki).

 

Choć Hiromichi Sakamoto ma na swoim koncie kilka płyt, dziś od utrwalania swojej muzyki chętniej oddaje się improwizacji. Współpracuje z artystami z całego świata, takimi jak Yoshihide Otomo, Yokogawa Tadahiko, Samm Bennett, Lars Holler, Umezu Kazutoki, czy avant-popowa wokalistka Haco. Wielbiciele muzyki eksperymentalnej mają okazję spotkać się z nim również za pośrednictwem filmu z 2012 roku, wyświetlanego w ramach Festiwalu Pięciu Smaków, „We don’t care about music anyway” („I tak nie zależy nam na muzyce”), w reżyserii Cédrica Dupire i Gasparda Kuentza.

 

Koncert Hiromichi Sakamoto – Teatr Rozmaitości, 27.11.2014, godz. 20:00.

Seans filmu „We don’t care about music anyway” połączony ze spotkaniem z Hiromichi Sakamoto – Kino Muranów, 26.11.2014, godz. 20:00.

Informacje na temat biletów na piecsmakow.pl.

 

Lidia Pustelnik

ZOSTAW ODPOWIEDŹ