Jaki jest „Świat według Karla”?
17 września do księgarni trafi „The world according to Karl”. Zbiór wypowiedzi jednego z najsłynniejszych projektantów mody – Karla Lagerfelda, to pełen ironii obraz współczesnego świata show biznesu.
Dyrektor artystyczny domu mody Chanel to z pewnością jedna z najbardziej wyrazistych postaci świata mody. Poza tworzeniem współczesnego wizerunku marki Chanel, jest również dyrektorem artystycznym Fendi oraz tworzy własną markę modową. Jest artystą, który nie ogranicza się jedynie do projektowania. Zdarza mu się również stawać za obiektywem aparatu podczas tworzenia a ostatnio wyreżyserował krótkometrażowy, niemy film „Once Upon a Time…” nawiązujący do historii domu mody Chanel, w którym w rolę Coco wcieliła się Keira Knightley. Jego znakiem rozpoznawczym jest ściśle wykreowany wizerunek oraz kontrowersyjne wypowiedzi.
Lagerfeld mówi bardzo szybko a przy tym do bólu szczerze. Jego niepochlebne opinie odbijają się szerokim echem w mediach. Niektóre fakty z jego życiorysu okrywa tajemnica natomiast niektóre jego opinie znamy aż nadto dokładnie. Nie ma na przykład wątpliwości, że zdaniem projektanta Adele jest za gruba, Michel Obama źle wygląda w grzywce, a siostra księżnej Kate jest po prostu brzydka. Poza tym, jako esteta nie lubi grubych ludzi, uważa, że Rosjanie są brzydcy a klasie średniej brak klasy. Wydaje się, że dla kreatora nie ma tematów tabu. Jak sam twierdzi, poprawność polityczna jest nudna.
Jean-Christophe Napias, Patrick Mauriés i Sandrine Gulbenkian stworzyli książkę, będącą zbiorem najciekawszych wypowiedzi mistrza. Materiał został zebrany w oparciu o wywiady z Lagerfeldem udzielane przez niego na przestrzeni wielu lat. „The world according to Karl” nie powstała we współpracy z projektantem, natomiast wyraził on swoje zadowolenie z publikacji. Uzupełnia ją 50 fotografii autorstwa Charles Ameline. Po książce z pewnością możemy spodziewać się sarkazmu i ironii, którą tak uwielbia kreator.
Hanna Gajewska, fot. vogue.co.uk