54. Międzynarodowy Dzień Teatru

Już za kilka dni rozpoczną się obchody Międzynarodowego Dnia Teatru, który również w tym roku trwać będzie… cały tydzień. Co, kiedy i gdzie warto zobaczyć?

www.terazteatr.pl

Na początek odrobina historii. Międzynarodowy Dzień Teatru został ustanowiony już w 1961 roku, na pamiątkę otwarcia paryskiego Teatru Narodów, które miało miejsce cztery lata wcześniej, 27 marca. Od tamtej pory każdego roku jeden z wybitnych przedstawicieli świata teatru zostaje wyznaczony do wygłoszenia orędzia inaugurującego festiwal, które zostaje przetłumaczone na 22 języki. Pierwsze orędzie wygłosił sam Jean Cocteau, tegoroczną edycję festiwalu zainauguruje natomiast Krzysztof Warlikowski. W przygotowanym przez polskiego reżysera przemówieniu, udostępnionym na oficjalnej stronie MDT, możemy przeczytać między innymi:

Mistrzów dla teatru najłatwiej znaleźć z dala od teatru. To zwykle ci, których nie zajmuje teatr jako machina do reprodukowania klisz i konwencji. To oni znajdują pulsujące źródła i żywe nurty rzek, które omijają na ogół teatralne sale i gromadzące się w nich codziennie niezmierzone zastępy ludzi porających się z naśladowaniem jakichś światów. Naśladujemy zamiast tworzyć światy własne, skupione, uzależnione wręcz od debaty z publicznością i afektów, które przepływają zakryte, a które właśnie teatr najlepiej potrafi odsłaniać (…).

(…)”Podanie usiłuje dociec tego, co niedocieczone. A że bierze początek z głębi prawdy, musi znaleźć swój koniec w niedocieczonym” – te słowa, które Kafka odniósł do metamorfoz podania o Prometeuszu odnoszę silnie do tego, jaki powinien być teatr i takiego teatru biorącego początek w głębi prawdy i znajdującego koniec w niedocieczonym wszystkim jego robotnikom, tym co na scenie i tym, co na widowni, życzę z całego serca.

W Polsce od 2010 roku przygotowaniem wydarzeń związanych z obchodami Międzynarodowego Dnia Teatru zajmuje się pozarządowa organizacja Dotknij Teatru, zrzeszająca teatry i instytucje kultury w całej Polsce. Całą akcję koordynuje Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

{youtube}BX9G3Wtki44|600|450|0{/youtube}

Czego możemy spodziewać się podczas obchodów Międzynarodowego Dnia Teatru AD 2015? Oto nasze typy na każdy dzień festiwalowego tygodnia w Warszawie.

27 marca (piątek)

„Posprzątane”, Sarah Ruhl, reż. Bożena Suchocka. Teatr Współczesny w Warszawie/Duża Scena. Snuta pół żartem pół serio opowieść o szczęściu, miłości, samotności i śmierci, pełna humoru i dystansu do ludzkich słabostek, ale i poważnych, egzystencjalnych pytań.

„Old Love”, Norm Foster, reż. Andrzej Chichłowski. Teatr Capitol w Warszawie. Czy o miłości można myśleć w każdym wieku? Humorystyczna opowieść o uczuciu, które rodzi się gdzieś pomiędzy przypadkowymi spotkaniami, urwanymi rozmowami, zbiegami okoliczności.

28 marca (sobota)

„4xCzechow”, cztery spektakle inspirowane sztukami Czechowa: „Niedźwiedź”, „Jubileusz”, „Oświadczyny”, „Wesele”, w reż. Grzegorza Sierzputowskiego. Teatr Politechniki Warszawskiej/Sala Rady Wydziału.

„Kiedy kota nie ma…”, Johnnie Mortimer i Brian Cooke, reż. Andrzej Rozhin. Teatr Capitol w Warszawie. Przezabawna opowieść o dwóch małżeństwach z 20‑letnim stażem, które życie zaskakuje w najmniej oczekiwanych momentach.

29 marca (niedziela)

„I będą święta”, Piotr Rowicki, reż. Piotr Ratajczak. Teatr WARSawy. Monolog kobiety, która próbuje na nowo określić swoje miejsce w świecie, po tym, jak traci męża w katastrofie lotniczej.

„Weekend z R.”, Robin Hawdon, reż. Krystyna Janda. Och-Teatr. Co może pójść nie tak podczas weekend, w który, pod nieobecność męża, przedsiębiorcza kobieta zaprasza do siebie Rodneya, architekta wnętrz, aby odnowił jej dom, oraz Roberta, swojego włoskiego kochanka.

30 marca (poniedziałek)

„Trzeba zabić starszą panią”, Graham Linehan, debiut reżyserski Karola Żaka. Och-Teatr. Perypetie trójki roztrzepanych rabusiów, którzy wynajmują pokój w mieszkaniu wyjątkowo wścibskiej starszej pani, próbując przygotować się w nim do skoku na pobliski bank.

31 marca (wtorek)

„Żyd Wieczny Tułacz”, Aleksander Wat, reż. Piotr Lachmann. Stowarzyszenie Artystyczne Poza. Surrealistyczna wizja poety, którego wyobraźnia nie zna żadnych świętości.

1 kwietnia (środa)

„Starucha”, scenariusz i reż. Igor Gorzkowski, na podstawie książki Daniła Iwanowicza Charmsa o tym samym tytule. Teatr Ochoty w Warszawie. Autor przedstawia świat, w którym rzeczywistość miesza się z magią i nie sposób przewidzieć skutków nawet najbardziej prozaicznych wydarzeń.

2 kwietnia (czwartek)

Spontaniczne Warsztaty Teatralne Ogniska Teatralnego, które mają ułatwić przyszłym aktorom swobodne wchodzenie w role. W ramach warsztatów można liczyć na grupowe i indywidualne ćwiczenia rozwijające wyobraźnię i świadomość własnego ciała. Organizator – Teatr Ochoty w Warszawie.

Źródła: dotkinj-teatru.pl, world-theatre-day.org, facebook.com/dotknijteatru.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ