BalconyTV

balcony - sporteuroMiędzynarodowa akcja dotarła również do Polski. Jest połączeniem muzyki i street artu. Idea tego przedsięwzięcia jest prosta. Całe zespoły i pojedynczy artyści wykonują swoje utwory na balkonach w rozpoznawalnych miejscach dla danej metropolii. Występy są nagrywane i trafiają na stronę BalconyTV, ale również na YouTube.

Inicjatywa powstała już w 2006 roku. Od tamtego czasu na całym świecie powstało około siedmiu tysięcy klipów, które za pomocą formy rozpowszechniania, jaką jest Internet, obejrzało ponad 30 milionów internautów. Balkonowa telewizja działa w 19 miastach świata, między innymi w Nowym Jorku, Dublinie, Paryżu, Delhi, Londynie, Tokio, Los Angeles. Wśród miast są również dwie polskie metropolie. Poza Warszawą swoją odsłonę ma wyżej wspomniany Poznań. Na balkonach zagrali między innymi Mumford and Sons czy The Script. W Warszawie na balkonach pojawiło się 24 artystów, jednak nie wszystkie filmiki trafiły już do sieci.

W Polsce pomysł ten podchwycili Poznaniacy. Z czasem moda trafiła także do stolicy. BalconyTV to doskonały sposób promowania nie tylko miast danego kraju, ale także nietypowa konwencja, która w połączeniu z muzyką daje efekt wielkiego boom. Ta inicjatywa sprawia, że miliony ludzi ma wreszcie szanse poznać muzykę z najdalszych zakątków globu. Występ na balkonie jest ciekawy dla odbiorców, ale także staje się inspiracją dla samych artystów. To właśnie balkon staje się łącznikiem między muzykami – zagrać może tu każdy, niezależnie od gatunku muzycznego, jakim się zajmuje.

W Warszawie co prawda pomysł ten nie zrobił jak na razie wielkiej rewolucji, ale coraz więcej osób się do niego przekonuje. Wydawałoby się, że jest to idea dość prosta do zrealizowania. Póki co wszystko wykonywane jest non profit. Poza tym jak mówi inicjatorka warszawskiego projektu Magdalena Mojska: – Podlegamy pod centralę, która mieści się w Nowym Jorku. Mamy pewne rygory związane z nagraniami. Po pierwsze: co tydzień jeden wykonawca, jeden balkon, jeden utwór. Do tego przeprowadzamy bardzo krótki wywiad, rodzaj wstępu, który prezentuje naszym widzom artystę. Filmik nie może być dłuższy niż 10 minut. Nagrania trwają wiele godzin, ale to właśnie to jest największą frajdą dla muzyków, którzy na co dzień nie mają bezpośredniego kontaktu z branżą.

Kto może zagrać na warszawskim balkonie? Praktycznie każdy. Wystarczy napisać na adres balconytvwarsaw@gmail.com albo przez facebooka: http://facebook.com/balconytvwarsaw – najlepiej przesłać krótką informację o zespole z próbką utworów. Jeżeli zespół zyska akceptację i spodoba się pomysłodawcom warszawskiej edycji telewizji balkonowej na pewno otrzyma zaproszenie na występ.

Anna Matysek

ZOSTAW ODPOWIEDŹ