Kim jest cool hunter?
Coolhunting oznacza prognozowanie trendów i wyławianie nowości na rynku, m.in. w zakresie projektowania, technologii, stylu, kultury i kulinariów. Dzięki przekazywaniu tej wiedzy firmom, producenci wiedzą, w jaki sposób zaprojektować nowy produkt, by ten stał się przebojem na rynku. Na czym polega praca łowcy trendów?
Aby jak najlepiej trafić do swoich odbiorców, marki wciąż szukają nowych form przekazu. Cool hunters to nowego typu specjaliści, działający w sektorze marketingu i reklamy. Na świecie ten termin funkcjonuje już od dawna. W Polsce profesjonalnym polowaniem na trendy zajmuje się niewiele osób. Znany na zachodzie zawód zdobywa jednak coraz większą popularność, zwłaszcza wśród młodych ludzi oraz firm reklamowo – marketingowych produkujących gadżety codziennego użytku.
Firmy mają świadomość tego, że dotarcie do klientów w bezpośrednim kontakcie jest dużo skuteczniejsze niż np. reklama telewizyjna. Zawód Analityka Trendów Rynkowych zyskuje coraz większe uznanie, również ze względu na atrakcyjność pracy i wysokość zarobków. Wpisany został nawet do Klasyfikacji Zawodów i Specjalności. Coolhunting jest istotnym obszarem na rynku, ponieważ stanowi bazę wiedzy dla firm marketingowych. Informacje o panujących lub nadchodzących trendach są podstawą planowania działań marketingowych i biznesowych.
Coolhunting obecny jest również w internecie. Przejawia się niemal na wszystkich kulturowych oraz technologicznych płaszczyznach. Cool hunterzy sprawnie poruszają się w serwisach społecznościowych i blogach czy forach dyskusyjnych. Utrzymują kontakt z trensetterami, by być na bieżąco z najnowszymi trendami ich środowiska. Praca analityków trendów dla konsumentów jest bardzo korzystna, ze względu na to, że motywują oni firmy do poprawy jakości i funkcjonalności produktów. Obserwacja wybranej grupy przez cool hunterów, często polega na wtopieniu się w nią w celu poznania jej potrzeb. Zyskując taką informację sygnalizują, w którą stronę powinny pójść zmiany.
Praca cool huntera wymaga intuicji i zmysłu obserwacji. To idealne zajęcie dla ludzi, którzy posiadają łatwość w nawiązywaniu kontaktów. Liczy się umiejętność przeniknięcia do danej grupy w celu poznania jej zwyczajów i upodobań, a tym samym zdobycie w niej popularności i uznania. Łowca trendów powinien interesować się przede wszystkim modą, muzyką, sportem, nową technologią i nowinkami elektronicznymi. Rozrywka jest w dużej mierze źródłem nowego trendu, dlatego obowiązkowym zajęciem cool huntera jest bywanie w klubach, znaczących miejscach, na koncertach i wszędzie tam, gdzie pojawiają się niezależni artyści, tworzy się sztuka i nowe trendy.
Beata Mironow