Self Publishing

Self Publishing, czyli jak być i pisarzem i wydawcą

Self Publishing, czyli samo publikowanie – to publikowanie książki, gdzie autor może bezpłatnie i bez pośredników wydać swój tytuł, zachowując przy tym swoje prawa autorskie. Self Publishing to nowoczesna forma tworzenia książki dla niezależnych autorów, która narodziła się na rynku zachodnim.

Ta nowoczesna forma pozwoliła każdemu autorowi opublikować swoje dzieło w wielu księgarniach internetowych, w zaledwie kilka minut. Wśród najbardziej znanych kanałów dystrybucji i sprzedaży książek można zaliczyć takie wydawnictwa takie, jak: Smashwords, Kindle Direct Publishing czy Lulu. Wystarczy, że autor zaloguje się na ich stronie, prześle plik swojej książki, który z formatu Worda stanie się plikiem epub.

Do najbardziej znanych pisarzy, którzy zaczynali swoją karierę w ten sposób można zaliczyć tu: Stephena Kinga, autora znanych na całym świecie horrorów. Z chwilą, kiedy pojawiła się na światowym rynku wydawniczym ta innowacja, to w Polsce istniało już kilka podobnych takich portali. Najbardziej popularnymi serwisami dostępnymi dla Polaków na pewno jest: Wydawnictwo RW2010, Ebookpoint, Virtualo a z chwilą pojawienie się platformy Ridero, która przyszła do nas z Rosji , to wszystko wydaje się być jeszcze bardziej prostsze. Aby poczuć się jak niezależny autor, to wystarczy załączyć do systemu swój manuskrypt, poczekać chwilę i przejść do edycji tekstu.

– Self-publishing jest idealnym rozwiązaniem dla kilku grup pisarzy. Po pierwsze dla posiadających pewne środki debiutantów, którzy chcą aby owoc ich pracy w końcu ukazał się drukiem, a nie mają ochoty ani czasu na czekanie aż jakieś wydawnictwo zgodzi się na współpracę. Drugą grupą pisarzy są wszyscy ci, którzy posiadają już swój dorobek i których nazwisko jest pewną marką. Dla nich wydawanie własnych dzieł jest zerwaniem z dyktatem narzuconych im kontraktów oraz koniecznością uwzględniania opinii wydawcy – wyjaśnia Charles Berg, autor „Śmierci w Oliwie”, wybranej najlepszym kryminałem na lato 2015 –  Self-publishing pozwala więc na pełną swobodę twórcy, ale może okazać się również bardzo dobrą inwestycją. O ile bowiem w przypadku tradycyjnych umów z wydawcami, to oni decydowali o warunkach wynagrodzenia – z reguły pewien procent od sprzedaży – o tyle w przypadku samodzielnego wydawania swoich dzieł całość zysków trafia do kieszeni autora.

Z gotowych szablonów możemy wybrać odpowiednią czcionkę, zapisać zmiany i przejść do edycji okładki. Można wybrać także gotowy szablon okładki lub zamówić projekt u projektanta okładki i dodatkowo skorzystać z takich usług jak korektor albo zamówić osobistego asystenta. W kolejnym kroku musimy utworzyć opis książki i ustalić cenę oraz wybrać księgarnie, w których publikacja może być sprzedawana, zazwyczaj jest to około 200 księgarń internetowych, których dostępne są tytuły w formie e-booka.

O całym procesie twórczym decyduje tylko autor, więc dobrym rozwiązaniem dla młodego twórcy jest także usługa, dzięki której książkę można sprzedawać w technologii print on demand, czyli druk na żądanie. Czytelnik decyduje o tym czy chce zakupić książkę i w jakiej ilości, a autor nie ponosi żadnych kosztów związanych z drukowaniem nakładu, przez co jego egzemplarze nie są niepotrzebnie magazynowane.

Autor: Agata Duma

fot. kadr z YouTube

ZOSTAW ODPOWIEDŹ