Employer Branding – Wizerunek Firmy

firma duze sporteuroObecnie coraz większą wagę przykłada się do kwestii wizerunku. Wizerunek jest istotnym czynnikiem w osiąganiu sukcesu zarówno jeśli chodzi o jednostkę, jak i firmy.

Obserwuje się coraz większą świadomość w kwestii wizerunku osobistego –autoprezentacji – jak i wizerunku organizacji – employer brandingu.

Ostatnimi czasy w Polsce zauważyć można dwa podejścia dotyczące obszaru employer brandingu. Pierwsze jest skoncentrowane na działaniach rekrutacyjnych. Drugie podejście jest szersze i zawiera całokształt działań wizerunkowych, rekrutacyjnych jak i edukacyjnych i CRS-owych, a także komunikację zewnętrzną. Odbiorcami employer brandingu są aktualni oraz potencjalni pracownicy organizacji.

Opisane powyżej pierwsze podejście ma na celu przede wszystkim zapewnienie pożądanego wizerunku firmy w otoczeniu zewnętrznym. Przedsiębiorstwo ma być postrzegane dzięki działaniom employer broandingu jako doskonałe miejsce do pracy. W działaniach takich napotkać się można przede wszystkim na trudności w znalezieniu na rynku pracowników posiadających odpowiednie kwalifikacje.

W drugim przypadku, a więc w szerszym podejściu działań employer broandingowych, mamy do czynienia z dbaniem o całokształt komunikacji przedsiębiorstwa. Tutaj działania polegają często na spojrzenie na organizację z różnych punktów widzenia, a więc przez pryzmat oczekiwań interesariuszy. Pamiętając o tym, że marka firmy jest powiązana z marką konsumenta, a także marką społeczną. W opisywanym przypadku wszystkie osoby odpowiedzialne za komunikację zewnętrzną i wewnętrzną powinny ściśle ze sobą współpracować zaczynając od określenia celów biznesowych po opracowanie sposobu realizacji wyznaczonych celów (stworzenie strategii).

Patrząc z perspektywy długofalowej lepsze będzie do wprowadzenia dla firm drugie podejście employer brandingowe, a więc podejście w ujęciu szerszym, dbającym całokształt komunikacji przedsiębiorstwa.

Co oczywiste i kluczowe dla sukcesu przedsięwzięcia strategia employer brandingowa musi być spójna z jej misją, wizją oraz jej wartościami.

Myślę, że temat employer brandingu jest warty uwagi i sądzę, że w najbliższych latach działania takie będą coraz częściej na coraz szerszą skalę podejmowane w polskich firmach.

Źródło: „Praca nad wizerunkiem” J. Dąbrowska, Personel i Zarządzanie, nr. 5/278

Żaneta Szymik

ZOSTAW ODPOWIEDŹ